Sisäinen paha olo
20.10.2017
Välillä tuntuu että en ole elämisen arvoinen ja että jos kuolisin niin kukaan ei välittäis. Ja että en ikinä riitä tarpeeks mihinkään. Välillä viiltelen koska se lievittää kipua ja vaikka kuka tahansa näkis sitä ei kiinnostais. Anonyymi
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.10.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! On ikävää kuulla, että sinusta tuntuu siltä kuin kukaan ei välittäisi. Näin ei ole - minä ja moni muu sinun ympärilläsi oleva välittää sinusta ja haluaa sinulle hyvää.
Viestistäsi sai kuvan, että sinulla voisi olla jotakin masennukseen viittaavaa oireilua. Kauanko sinulla on ollut itsetuhoisia ajatuksia? Osaatko eritellä, onko jokin tapahtuma elämässäsi saanut aikaan tämänhetkisen pahan olosi? Onko taustalla esimerkiksi jotakin suurta elämänmuutosta tai onko joku sanonut pahasti sinulle? Mikä tahansa tilanteen taustalla on, voin vakuuttaa sinulle, että sinun elämässäsi voi tapahtua vielä paljon hyvää ja ympärilläsi on rakkautta, vaikka et sitä nyt huomaakaan.
Oletko aiemmin uskaltanut puhua tilanteestasi kenellekään? Olisi ensiarvoisen tärkeää, että juttelisit jo tänään jollekin luotettavalle ihmiselle ja ottaisit, joko hänen kanssaan tai itse omatoimisesti, yhteyttä terveydenhoitajaan tai lääkäriin. Myös koulupsykologin palvelut voisivat olla hyväksi sinun tilanteessasi. Ei ole häpeä pyytää apua ja nämä tahot auttavat sinua mielellään.
Mikäli kaipaat tukea niinäkin hetkinä, kun syvimmät tunteet ottavat vallan, palvelevat Kriisipuhelin (https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-apua-el%C3%A4m%C3%A4n-kriiseihin), Tukinet (https://www.tukinet.net/) ja Sekasin-chat (https://sekasin247.fi/). Tuolta Tukinetistä voit ammattilaisen tuen lisäksi saada vertaistukea. Myös Nuorten Mielenterveystalon (https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/Pages/default.aspx) sivuja voi tutkia, heillä on siellä paikka- ja palveluhaku, jonka kautta voi löytää auttamistahoja paikkakunnaltasi tai valtakunnallisesti. Sivuilta löytää omahoito-ohjeita, joista Vapaaksi viiltelystä -ohjelmasta (https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/itsearviointi_omaapu/oma-apu/vapaaksi_viiltelysta/Pages/default.aspx), voisi olla hyötyä sinulle. Parhain hyöty on tietysti terveydenhuollon ammattilaisilta saatu pikainen apu yhdessä muiden tässä mainittujen tahojen kanssa. Lisää mielenterveydestä voit lukea meidän sivuiltamme (https://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/hyvinvointi-ja-terveys/mielenterveys-484).
Kerroit, että välillä sinusta tuntuu, ettei elämäsi ole elämisen arvoinen; millaisina hetkinä tuntuu, että asiat ovat paremmin? Millaiset asiat tuovat sinulle hyvää mieltä? Kannattaa vaalia kaikkia sellaisia ihmissuhteita, harrastuksia tai muita iloja elämässä, jotka tuovat terveellisellä tavalla iloa edes vähän elämään. Jos yhtään tuntuu siltä, että elämä ei ole elämisen arvoinen, pyri jollakin kivalla tekemisellä saamaan ajatuksesi hetkeksi muualle.
Sinussa on salattua voimaa, jota on käytettävä nyt, kun haet apua. Yksin ei tarvitse tätä kaikkea kestää, joten uskalla olla yhteydessä jo tänään johonkin auttavaan tahoon.
Valoa elämääsi ja kaikkea hyvää tätä edespäin! Toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus nutikoordinaatio@ouka.fi www.koordinaatti.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.