touhutipat ja liukuvoide
24.03.2020
Olen tehnyt havainnon, että jos olen vaikka kolme päivää ilman itsetyydytystä, minulla kestää selvästi pitempään, ennen kuin touhutippoja alkaa erittyä. Joka päivä tai joka toinen päivä runkatessa ensimmäinen touhutippa tulee aikaisemmin. Toisaalta taas useamman välipäivän jälkeen erittyvä touhutippa on erittäin liukas. Tarvitaanko yhdynnässä välttämättä lainkaan liukuvoiteita? Voiko pillu olla niin kostea, että sen oma liukkaus riittäisi tosi pitkäänkin yhdyntään?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
27.03.2020
Hei.
Tekemäsi havainto on mielenkiintoinen. Koska itsellänihän ei ole penistä, on hauska kuulla, miten se toimii ja senkin takia, että kaikkia yksityiskohtia ei ole tutkittu.
Emätinyhdynnässä ei ole välttämätöntä käyttää liukuvoidetta. Aivan, kuten kerroit, voi emätin itsessään tuottaa tarpeeksi kosteutta, joten silloin se ”riittää”. Mutta JOS jostain syystä näin ei tapahdu (ei ole itse säädeltävissä), voi olla hyvä, että liukastetta on saatavilla suojellakseen limakalvoja. Usein myös emätin kostuu yhdynnän jatkuessa. Anaaliseksissä on kuitenkin välttämätöntä joka kerta käyttää liukastetta, koska peräaukko ei itsessään tuota mitään luonnollista liukastetta.
Terveisin,
Tessi