Självmordstankar, hjälp
06.10.2020
Hej, Jag mår väldigt dåligt och och vet inte hur jag ska göra för att få hjälp. Jag har mycket självmordstankar och lider av självskadebeteende. Jag har talat med kuratorn men vågade inte säga hela sanningen. Anonym tjej

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
06.10.2020
Hejsan!
Tack så mycket för att du skrev in till oss! Ledsen att höra att du befinner dig i en jobbig period i ditt liv just nu, men lita på mig när jag säger att det kommer bli annorlunda. Det att du talar om att söka hjälp tolkar jag som att du själv någonstans inom dig vet att det finns hjälp att få, att saker KAN bli bättre! Det ser jag som ett bra tecken, du är en stark person som vågar kämpa! Just nu är definitivt nästa steg att du får det stöd du behöver för att börja må bättre. Bra att du vågat besöka kuratorn, jag förstår att det kan kännas som ett stort steg att ta upp såna här saker med någon. Det jag vill att du ska veta är att det är kuratorns jobb att ta emot såna här samtal, och att hen har fått utbildning i det. Hen kommer knappast att tycka att du är konstig för att du tänker och känner som du gör, utan göra sitt bästa för att du ska få rätt hjälp. Ifall du av någon anledning kände att du inte litade på kuratorn så kanske det finns någon annan vuxen person som du kunde prata med? Exempelvis en hälsovårdare. Men med tanke på att du redan har tagit första steget hos kuratorn så föreslår jag att du fortsätter där. Ifall du känner att det är jättejobbigt att ta det på tal så kanske du kan ha med dig en lapp där det står ungefär samma som du just skrev in till oss, och bara ge den till hen, så slipper du säga det? Kuratorn skulle nog inte tycka att det heller var konstigt, utan ha förståelse för varför du valt att göra så.
Ifall det känns som ett för stort steg just nu att gå till någon rent fysiskt och prata, så finns det också nummer man kan ringa till anonymt, exempelvis kriscentret Valo som är situerade i Vasa har en nummer man kan ringa till om man behöver tala av sig. Deras svenskspråkiga kristelefonen kan nås på måndagar och onsdagar kl. 16 – 20; tisdagar, torsdagar och fredagar kl. 9 – 13, telefonnummer 09 2525 0112.
Om du skulle föredra att chatta med någon till att börja med så finns Luckans Ärligt Talat-chatt.
Jag skulle dock rekommendera att du söker dig till någon fysisk person som kan stöda dig, så fort som du samlat mod dig till :)
Du skriver att du har ett självskadebeteende. Det här är nåt du verkligen inte är ensam om! Det kan kännas svårt att sluta, och vara rätt beroendeframkallande. Personer som skadar sig gör det ofta för att kunna lätta på det mentala som gör ont, men skäms sen efteråt och ärren som lämnar kvar kan vara jobbiga att bära efteråt. Det kan bli en sorts coping-strategi (skyddsmekanism/försvar) för att hantera svåra livssituationer. Det du kan försöka göra är att hitta andra typer av coping-strategier, som inte är fullt så destruktiva. Något som har visat sig hjälpa många som skadar sig är faktiskt en så enkel sak som att skriva! Skriva skriva skriva. Det spelar faktiskt ingen roll egentligen vad du skriver om, bara du skriver. Det aktiverar ungefär samma område i hjärnan som när du skadar dig, och du får ut dina tankar och känslor på ett papper, utanför kroppen. Om det känns svårt att sluta skada dig rakt av så föreslår jag att du trappar ner stegvist. Jag vet ju inte på vilket sätt du skadar dig, men exempelvis om du skär dig så försök att skära lite mindre varje gång, tills du mest bara rispar, och sen kan du dra ett rött sträck med en penna. Detta medan du under samma tidsperiod också skriver, så att tankarna och känslorna får någonstans att ta vägen när du trappar ner på skadandet.
En annan grej du kan prova om du vill, är att ta en svart eller röd krita, ett papper (helst stort) och gå loss på pappret. Det behöver vara en krita så att du kan gnugga den hårt och ta i. Vissa ritar cirklar och andra sträck, somliga ritar bilder. Det huvudsakliga är att du sen när du är klar drar streck över pappret, bort från dig själv, för att få det som du symboliskt lagt på papper bort från dig själv. Alternativt kan du också riva sönder pappret sen.
En tredje sak som har hjälpt för en hel del är att rita fina bilder över ärren/ställena du oftast skadar dig på. Det går också att använda klistertatueringar. Detta är för att du ska närma dig din kropp på ett annat sätt, samt inte vilja skada området med konst på. Du kan läsa mera exempelvis om The Butterfly Project, där människor ritar fjärilar på ställen på kroppen där de skadar sig – om de skadar fjärilen, dör den. Detta är dock bara ett sätt att sluta skada sig på, det ger inte i sig ett nytt coping system – så jag rekommenderar att du gör det samtidigt som du exempelvis ritar eller skriver, eller något annat som passar dig. Självskadebeteenden finns där för ett syfte, även om de är destruktiva, och det är egentligen stöd för det som finns där bakom som du behöver för att i det stora hela må bra.
Du får hemskt gärna skriva in till oss igen om det är något du funderar på eller bara vill prata om! Antingen som kommentar på det här inlägget eller som en helt ny fråga. Jag talar gärna mera med dig om du behöver.
Många kramar, Kix