Tjena hallå
13.06.2020
Hej, jag går hos en psykolog pågrund av att jag mår väldigt dåligt. Min psykolog sa att hon tycker jag borde gå till en läkare som skulle se om jag har depression eller ska börja ta nån medicin.
Känns som att det är nått fel på mig och jag går till en läkare och speciellt om jag börjar ta medicin. Nån som har depression eller gått till en läkare för att se om man har det får gärna skriva vad dom frågade för är jätte nervös. Och ni på decibel får också gärna skriva vad det är för slags frågor och om dom gör något annat där hos läkaren Hejjhejj
Camilla Pitkanen3

Psykiatrinen sairaanhoitaja ja psykoterapeutti Camilla Vastaa
24.06.2020
Hejsan,
För det första så är det inget fel på dig fastän din läkare skulle konstatera att du har en depression. Depression är vanligt just i tonåren och det hör till att man som tonåring har korta perioder när man är jättetrött, bara gråter, isolerar sig och kanske lyssnar på sorgliga låtar. Det är helt normalt och egentligen finns det ingen förklaring på varför det kan bli så, det hör tonårsutvecklingen till helt enkelt. För att få en diagnos som depression krävs det bland annat att man haft flera symptom under en längre tid. T.ex. symtom som att man är likgiltig inför allt, inte vill träffa vänner eller skadar sig själv är allvarliga symtom på depression och för det behöver man få professionell hjälp.
Medicinering kan påbörjas om läkaren anser att symtomen kräver detta men den ska alltid kombineras med samtalsterapi. Om det är möjligt så borde man testa med regelbunden terapi tillräckligt länge innan man påbörjar medicinering. Det är aldrig endast du som ska bestämma om du vill ha medicinering utan det är upp till läkaren att bestämma. Läkaren kommer att ställa olika frågor inte bara om ditt humör utan också om hur du tänker om dig själv och hur du tänker om sådant som händer i ditt liv just nu, om din matlust, sömn, initiativförmåga och förstås självmordstankar. Sedan kan du få fylla i någon blankett där du försöker bedöma ditt humör. Eftersom du är minderårig så borde också samtal med föräldrar hållas så att de får information om vad det handlar om och vad medicinering innebär.
Jag skulle vilja tipsa dig om att skriva ner på förhand vad du funderar över. Kom ihåg att det inte finns några dumma frågor. Du kan t.ex. be läkaren berätta på vilket sätt medicinering kan förbättra ditt humör och be även läkaren berätta om de vanligaste biverkningarna och vad du ska göra om du märker av dessa.
Lycka till med läkarbesöket!
Hälsar Camilla