yöunet
10.10.2017
Olen huomioinut jo pitemmän aikaa selvän eron yöunen laadussa riippuen siitä olenko illalla masturboinut vai en. Masturboinnin jälkeen nukahdan nopeasti ja nukun yön rauhallisesti. Herään toki aamupuolella, mutta tunnen itseni hyvin uniseksi, ja nukahdan samassa uudelleen. Nukahdan aika hyvin ilman masturbointiakin, mutta heräilen pitkin yötä, eivätkä unet jatku aamulla yhtä pitkään. Uni ei ikään kuin maistu yhtä hyvälle. Mistä se voi johtua? Tiedättekö jotain muuta yhtä hyvää unilääkettä kuin masturbaatio? Minulla siihen liittyy myös pornon katselua, joten on vähän häpeällistä tunnustaa tämä. Olisin hyvilläni, jos pystyisin jättämään nämä molemmat pysyvästi taakseni. Hyvät yöunet ovat kuitenkin vielä tärkeämpi asia, joten olisi totisesti hyvä, jos joku muu konsti osoittautuisi yhtä nukuttavaksi. Pilleripurkkiin en halua turvautua, eikä unenlaatua kai sentään lääkkeillä yritetäkään hoitaa, vaikka nykyisin lääkkeitä on tarjolla mitä ihmeellisimpiin tarkoituksiin.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
20.10.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Masturbointi eli sooloseksi on hyvä keino tutustua itseensä ja toki se auttaa rauhoittumaan ja helpottaa saamaan paremmin unenpäästä kiinni. Porno toisaalta varmastikin stimuloi sooloseksiä toteuttaessa, mutta siihenkin voi ns jäädä koukkuun siten, että mikään ei ehkä tunnukaan miltään ilman pornoa ja sitten sitä tarvitsee aina. Kun kerrot ettet haluaisi turvautua lääkkeisiin saadaksesi unenpäästä kiinni, olisi hyvä jos voisi rauhoittaa illan jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Vähentää älylaitteiden tai television käyttö iltaisin minimiin eikä sängyssä enää olisi hyvä olla laitteiden parissa koska niistä tuleva valo häiritsee aivojen omaa melatoniinin tuotantoa vaikeuttaen luontaista nukahtamista. Liikuntaa juuri ennen nukkumaan menoa niin ikään tulisi välttää koska kroppa käy "ylikierroksilla" vielä jonkin aikaa liikuntasuorituksen jälkeen ja nukkumaan rauhoittuminen on haasteellisempaa. Kevyt iltapala raskaiden ja rasvaisten ruokien sijaan myöskin helpottaa nukahtamista kun ei vatsassa ole tukala olo. Jos pitää teestä, kamomillateekin saattaa rauhoittaa ja helpottaa nukahtamista.
Palatakseni vielä pornon katseluun, siinä ei ole mitään hävettävää, mutta on kuitenkin hyvä pitää mielessä, että pornoelokuvien luoma kuva saattaa vääristää mielikuvaa yhdynnöistä, riippuen toki pornosta. Lisäksi pornosta saattaa tulla itselle suorituspaineitakin, koska yleensä miehet pornossa kuvataan kestäviksi ja pystyviksi jatkuvasti aina ja koko ajan.
Masturboinnissakaan ei ole mitään hävettävää, kunhan siitä ei tule pakonomaista toimintaa eivätkä ajatukset pyöri vain ja ainoastaan siinä, koska on seuraavan kerran pystyy masturboimaan.
Miia seksuaalineuvoja, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.