Möta en kille
05.08.2024
Tjena! Jag har pratat med en kille på Snapchat och vi är kära i varandra. Vi har pratat för 7 månader och vi vill möta nån dag. Han bor i ett annat land, långt bort. Undrar bara, att om det är tryggt att möta honom, eftersom jag känner inte honom helt. Jag vill möta, men har ändå en känsla att han skulle kunna göra något fel. SnejanaW
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
15.08.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det lönar sig alltid att vara lite extra försiktig när man ska träffa en person som man endast haft online-/telefonkontakt med. Det är en hel del man måste tänka på och ta i beaktande för att kunna göra träffen så trygg och säker som möjligt.
Till att börja med är det viktigt att man haft någon form av videokontakt för att försäkra sig om att personen verkligen är den han säger att han är. Om man bestämmer sig för att träffas är det viktigt att man gör det på en allmän plats där det finns andra människor runt omkring. Man bör också berätta för en pålitlig person i sin närhet om vem man träffar, var och när. Man får gärna också ha på platsdelning på sin telefon så att personen alltid kan se var man befinner sig.
Jag tror absolut att det är möjligt att lära känna en människa trots att man aldrig träffats i verkligheten men mänsklig kontakt spelar fortfarande en stor roll i huruvida man klickar eller inte. Även om man haft meningsfulla, djupa diskussioner i flera månader kan det trots allt kännas helt annorlunda och konstigt när man väl träffas på riktigt och då är det bra om man har en plan B för att ta sig ur situationen ifall den plötsligt börjar kännas obekväm.
Det är bra om ni på förhand kan diskutera kring förväntningar och förhoppningar inför den första träffen. Skulle den här killen komma hit på besök är det viktigt att han är medveten om att risken finns att ni inte klickar efter första träffen och då bör han ha en plan för vad han ska göra under resten av resan ifall ni väljer att inte träffas på nytt. Därför är det bäst att inte lova för mycket i förväg utan att båda förstår att det kanske inte går så som ni hade tänkt er. Kom ihåg att man alltid får dra sig ur och att man inte behöver gå med på saker man inte är bekväm med. Väljer han att komma på besök så är det lättare för dig att dra dig ur ifall ni har diskuterat saken på förhand och han är medveten om att den här risken finns.
När det kommer till fysisk närhet och sex är det aldrig något som man kan lova på förhand. Samtycke är något som man ger i stunden och något man kan ta tillbaka när som helst (även medan man har sex). Det är viktigt att ni diskuterar den här saken och att båda är medvetna om att ni bara har sex ifall det känns bra och bekvämt för båda. Man kan aldrig anta att någon vill ha sex bara för att man skickat en längre tid eller för att man har bestämt träff. Att tvinga eller tjata till sig sex är inte samtycke och det är aldrig okej. Bara för att någon bokat en resa betyder inte det att man är skyldig personen sex eller fysisk närhet.
Det viktigaste är att du håller dig själv trygg i den här situationen och litar på din magkänsla. Om något känns konstigt eller skumt får du alltid dra dig ur. Om han börjar skuldbelägga dig för att du är försiktig är det en väldigt röd flagga och då kan du lugnt konstatera att du gjorde rätt val som tog det säkra före det osäkra.
Tyvärr är det väldigt vanligt att bli lurad, speciellt via onlinekontakt. Barn, tonåringar och vuxna runt omkring i världen utsätts dagligen och det är tyvärr ett väldigt stort problem i dagens samhälle. Ibland kan detta pågå i flera månader och även år. Det finns tyvärr allt för många fall av människor som trott att dom haft en kärleksfull relation med en partner som bor i ett annat land när det i själva verket var en person som inte var ute efter något annat än att lura en på t.ex. pengar eller nakenbilder. Även om detta såklart inte alltid är fallet så är det bra att vara medveten om hur vanligt det faktiskt är och att man tar eventuella varningssignaler på allvar. Frågor om t.ex. pengar, bilder och personuppgifter ska du vara extra uppmärksam på.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp. Om något blev oklart eller om du har fler funderingar är det bara att skicka in en till fråga.
Kram,
Rosanna