Nyt heti apua ja vastauksia hätä tila
12.08.2019
Desogestrel sandoz vaikuttaako se heti mitä jos alkaa harastamaan seksiä pillerin oton jälkeen niin vaikuttaako se kuinka nopeaa!! Iita 03
Pirjo Nylund

Seksuaalineuvoja ja nuorisotyöntekijä Pirjo /SLUTAT Vastaa
13.08.2019
Hei,
Kiitos kysymyksestä.
Kun aloitat valmisteen käytön,  niin lue aina käyttöohje. Desogestrel Sandoz on ehkäisyvalmiste. Pakkauksen käyttöohjeessa kerrotaan miten valmisteen ottaminen aloitetaan.
Desogestrel Sandoz -tablettien käytön aloittaminen-Pakkauksen ohjeen mukaan:
Jos et käytä tai et ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä viimeisen kuukauden aikana:
Odota kuukautisten alkamista. Ota ensimmäinen Desogestrel Sandoz -tabletti ensimmäisenä vuotopäivänä (kierron 1. päivä). Lisäehkäisyä ei tällöin tarvita. Voit myös aloittaa tablettien ottamisen kierron 2.–5. päivänä, mutta tässä tapauksessa sinun tulee käyttää jotakin estemenetelmää lisäehkäisynä ensimmäisten 7 tablettipäivän ajan.
Eli riippuu ihan siitä oletko ennen käyttänyt muita hormonaalisia ehkäisyjä, siihen löytyy myös ohje pakkauksen sisältä.
Jos nyt vasta aloitit ehkäisytablettien käytön niin aloita se sinä päivänä kun kuukautisvuotosi alkaa, silloin et tarvitse lisäehkäisyä, jos olet aloittanut tablettien oton 2-5 päivä kuukautisten alkamisesta, tarvitset lisäehkäisyä esim. kondomin käyttö ensimmäiselle 7 päivälle kuukautiskiertosi alussa.
Ystävällisin terveisin Pirjo Nylund, seksuaalineuvoja, nuorisotyöntekijä