apua
17.11.2019
oon tässä ihmetelly ny vähä että onko mormaalia että mulla on iha hirveesti valkovuotoja jo ollu jonku reilun 1 ja puol vuotta? ja täytän siis parin kuukauden päästä 14 mietiskelijä
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
22.11.2019
Moi!
Murrosiässä kropan muutokset ovat yksilöllisiä ja niinpä sitä, mikä on normaali valkovuodon määrä, on vaikea arvioida. Joka tapauksessa emättimessä kuuluukin olla valkovuotoa, koska se puhdistaa ja kosteuttaa emätintä sekä ehkäisee happamuutensa ansiosta tulehduksia.
Valkovuodon ilmaantuminen enteilee, että keho valmistautuu kuukautisten alkamiseen. On siis normaalia, että sinulla on ollut reilu 1 ja puol vuotta valkovuotoja. Kuukautisten alettua valkovuodot yhä jatkuvat. Valkovuodon määrä voi vaihdella kuukautiskierron vaiheen mukaan.
Joskus valkovuoto voi kuitenkin muuttua poikkeavaksi. Jos valkovuoto muuttuu pahanhajuiseksi, kokkareiseksi tai aikaisempaa runsaammaksi, voi kyse olla emätintulehduksesta. Myös valkovuodon värissä tapahtuvat muutokset, alavatsakivut ja limakalvojen aristaminen voivat olla merkkejä tulehduksesta. Tällaisessa tilanteessa tulee hakeutua aina lääkärin vastaanotolle, oikeanlaisen hoidon saamiseksi.
Mikäli valkovuoto tai kuukautiset huolestuttavat sinua jatkossa, voit ottaa yhteyttä esimerkiksi kouluterveydenhoitajaan. Hän keskustelee kanssasi varmasti mielellään ja ohjaa tarvittaessa lääkärille.
Lue halutessasi lisää valkovuodosta (ja kuukautisista) Sexpon sivuilta (https://sexpo.fi/kootusti-tietoa/kuukautiset-ja-valkovuoto/). Sivulta löytyy esimerkiksi vinkkejä, kuinka pitää alapää hyvinvoivana.
Hyvää talven jatkoa!
Marja-Leena & Riina | Nuortenelämä.fi