Ärsyttää
19.01.2018
Onko reilua että opettaja pistää wilma merkinnän siitä että en ollut tehnyt läksyjä, koska olen tottunut siihen että opettaja laittaa wilmaan läksyt ja tällä kertaa hän ei ollut laittanut niitä wilmaan. Eikä minun kaverikaan tietänyt mitä tuli läksyksi.
Jeesus 2.0
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
24.01.2018
Hei ”Jeesus 2.0”!
Harmi, että olet saanut merkinnän Wilmaan tekemättömien läksyjen takia. Kerrot, että opettaja yleensä laittaa läksyt Wilmaan, mutta nyt hän ei ollut jostain syystä laittanut. Myöskään kaverisi ei tiennyt, mitä läksyjä oli tullut.
Onko koulussanne käytäntö, että Wilmasta löytyy aina kaikki läksyt, jotka pitää tehdä? Tällöin opettaja on todennäköisesti unohtanut kirjata läksyt Wilmaan, eikä ole reilua, että hän antaa tekemättömistä läksyistä merkinnän oppilaille. Jos kuitenkin koulussanne on ohjeistuksena, että oppilaiden tulisi myös itse merkitä läksyt muistiin tunnilla, olet silloin itse vastuussa läksyjen tekemisestä. Tällöin ei oikein voi syyttää opettajaakaan.
On kuitenkin ymmärrettävää, että Wilma-merkintä ärsyttää sinua. Voisitkohan jutella asiasta opettajallesi, jotta hän ymmärtäisi, miksi jätit läksyt tekemättä? Voisitte myös keskustella, mikä on jatkossa järkevin tapa kirjata läksyt ylös. Yksi hyvä tapa muistaa läksyt, on merkata ne itse vaikkapa vihkoon ylös heti, kun opettaja on läksyt antanut.
Aurinkoista alkuvuotta ja tsemppiä koulunkäyntiin!
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.