kaksoistutkinto
09.03.2016
Olen yhdeksännellä luokalla, ja aion suorittaa kaksoistutkinnon stadin ammattiopistossa. Kävin tutustumassa stadin ammattiopistoon avoimien ovien aikana, ja siellä oli joku tyyppi kertomassa kaksoistutkinnosta. Mulle jäi kuitenkin epäselväksi pari juttua siitä. Sain sellaisen kuvan, että kaksoistutkinnossa ei voi lukea pitkää matikkaa, mutta en ole varma. Jos näin on, niin miksi? Sain myös sellaisen kuvan, että kaksoistutkinnossa on pakko kirjoittaa äidinkieli, matikka, ruotsija englanti, eikä saa korvata mitään noista kolmesta viimeisestä reaaliaineen kokeella. Pitääkö se paikkansa? Ja saako lisäksi kirjoittaa muita aineita jos tahtoo? Haluaisin nimittäin kovasti kirjoittaa pitkän matikan, fysiikan ja filosofian. ysiluokkalainen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
18.03.2016
Hei,
Jos haluat suorittaa ammatillisten opistojen rinnalla ylioppilastutkinnon, sinun on opiskeltava vähintään neljää kirjoitettavaa lukioainetta. Lukio-opintojen toteutus suunnitellaan osana henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaasi. Parhaiten opiskelumahdollisuudet selviävät, kun otat suoraan yhteyttä Stadin ammattiopistoon http://www.hel.fi/hki/ammatillinen/fi/Yhteystiedot+ja+palaute
Yleisesti voin kertoa, että ylioppilastutkinnon pakolliset kirjoitettavat aineet ovat -äidinkieli tai S2 (jos äidinkieli joku muu kuin suomi, ruotsi tai saame) JA -kolme seuraavista: toinen kotimainen kieli, vieras kieli, matematiikka, yksi reaaliaine. Joko yhden kielen tai matematiikan kokeen tulee olla A-oppimäärän mukainen.
Ammattiopisto voi tietysti suositella, mitä aineita kenenkin kannattaisi kirjoittaa, mutta mikäli oppilas suorittaa vaaditut oppimäärät ja haluaa kirjoittaa enemmän aineita, ei sitä voi kukaan estää. Tietysti silloin täytyy miettiä, pystyykö aikataulullisesti mahduttamaan lukujärjestykseen kaikki haluamansa kurssit.
Toivottavasti ehdit ottaa asiasta selvää jo ja hakea opiskelemaan, sillä hakuaika päättyi 15.3.!
Terveisin, Suvi - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.