Koulu juttuja
21.02.2016
En tykkää lukea koulussa mitään äänen kun luen hitaasti silloin kun minua jännittää. Eli siis meidän koulussa melkein aina luetaan äidinkielen tunnilla jotain, joskus enemmän joskus vähemmän. En halua lukea ääneen kun luen niin hitaasti silloin kun minua jännittää. Mitä voin tehdä? Voinko jotenkin jättäytyä tästä?

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
22.02.2016
Hei!
Jännittäminen voi joskus olla tosi ikävä juttu juuri siksi, että kun joitain tilanteita jännittää, siitä haluaisi jättäytyä kokonaan pois -se ei aina kuitenkaan ole paras mahdollinen vaihtoehto koska silloin et välttämättä pääse jännityksestä yli. Voisitkohan koittaa harjoitella ääneenlukemista kotona, vaikkapa lukea muutaman sivun joka päivä. Ota  vanhempasi tai siaruksesi yleisöksi. Kun alat tottumaan siihen, että sinua kuunnellaan kun luet, voit ehkä päästä jännittämisestä tällaisessa tilanteessa eroon?!!
Toinen vaihtoehto on se, että menet juttelemaan äidinkielen opettajallesi tästä asiasta. Kerro hänelle, että jännittäminen haittaaa opiskeluasi. Jos luette yleensä isossa ryhmässä, voisit kysyä jos voisitte vaikka jakautua pienempiin ryhmiin jatkossa -mikäli hän on ammattitaitoinen opettaja, hän saattaa hyvin ehdottaa tällaista ratkaisua oma-aloitteisesti. Uskoisitko, ettet jännittäisi yhtä paljon jos lukisit pienemmälle yleisölle? Luulen, että opettajasi osaa ottaa huomioon jännittämisen opetustilanteessa kun hän on tietoinen siitä.
Tsemppiä!
Terveisin, nuorisotiedottaja Jenny