lemmikki
20.11.2013
Hei! Asun yksin opiskelukämpässäni, se on kaksio. Siellä on kuitenkin yksinäistä, ja olen alkanut miettiä lemmikkiä. En tiedä mikä lemmikki sinne sopisi, lisäksi mulla on allergia melkern kaikille "normaaleille" kotieläimille. Mulla on lisäksi aika vähän aikaa, koska käyn bänditreeneissä kerran viikossa ja soittotunnilla kerran viikossa. + lukio-opiskelu.. Yksinäisyyteen ei taida auttaa mikään, koska en halua sinne toista ihmistä mun vaivoiks, mutta joku lemmikki olis kiva. Onko olemassa sellasta lemmikkiä joka sopii kerrostaloon eikä vaadi koko ajan huomiota?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
22.11.2013
Hei!
Kaipailet helpotusta yksinäisyyteen ja haaveilet lemmikistä, mutta samalla sinun nykyinen elämäntilanteesi (ainakin kysymyksesi perusteella) ei lemmikin ottoon ole aivan ideaali.
Ensinnäkin asut vuokrakämpässä, joten sinun pitäisi selvittää, saako sinne ylipäänsä edes tuoda eläimiä. Toiseksi olet allerginen melkein kaikille "normaaleille" kotieläimille, joten se rajoittaa lemmikki"tarjontaa" huomattavasti. Lisäksi vaikutat myös aika kiireiseltä harrastusten ja koulutöiden puolesta.
Ensimmäisenä vaihtoehtona meille tuli mieleen akvaario ja kalat? Nehän eivät ainakaan vaikuttaisi allergiaasi. Kaloja tulee ruokkia kahdesti joka päivä ja akvaarioon vaihdetaan vesi 50% kerran viikossa ja samalla poistetaan roskat. Aika ajoin akvaarion suodatin vaatii myös puhdistusta. Kalat ovat siis suhteellisen helppohoitoinen vaihtoehto.
Tietenkin voisit hankkia myös esim. hamsterin, jos et ole niille allerginen. Hamstereiden päivärytmi on kuitenkin erilainen kuin ihmisten, eli ne valvovat useimmiten iltaisin ja öisin ja nukkuvat päivisin, joten kovin paljon seuraa sinulla ei välttämättä hamsterista olisi. Hamsteri on erakkoluonne, joten se tulee toimeen yksinään myös esim. viikonloppuloman ajan. Tietenkin sitä ruokitaan päivittäin ja sen häkki tai terraario siivotaan tarpeen mukaan noin kerran viikossa. Hamsteri on siis moniin muihin lemmikkeihin verrattuna helppohoitoinen.
Tässä ensimmäisenä mieleen tulleet vaihtoehdot, ehkä jompikumpi voisi olla sinulle mahdollinen? Tietenkin yksinäisyyttä voi helpottaa myös pyytämällä kavereita kylään tai kyläilemässä vastavuoroisesti heillä ja hyvä "kikka" on myös sisustaa opiskelijakämppä sellaiseksi, että se tuntuu kodilta ja tuoda esim. lempinojatuoli tai päiväpeite vanhempien kotoa sinne. Silloin siellä viihtyy paremmin, mikä myös eräällä vähentää yksinäisyyden tunnetta.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott