Olen impannut ja olen kunnossa
28.11.2022
Hei oon 10 tuntia impannut ja olen 100% kunnossa vaikka oon impannut satakin tuntia impannut.
Onko imppaaminen 10 tuntia pahaksi vaikka olen satakin tuntia kunnossa
Imppaaja05
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
29.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kiva, että olet löytänyt meidän sivuille!
Kerroit viestissäsi, että olet impannut, mutta koet olevasi kunnossa. Sinua mietityttää kuitenkin imppaamisen haitat.
Et kertonut viestissäsi mitä olet impannut, mutta oletan että olet halunnut päihtyä ja siksi haistellut erilaisia liuottimia tai liimoja. Ensinnä on todettava, että imppaus ei ole milloinkaan eikä missään olosuhteissa hyväksi elimistölle, eikä myöskään sen riskejä voida vähentää.
Mikäli ihminen hengittää myrkyllisiä kemikaaleja, voi seurauksena tulla hengenahdistusta, pahoinvointia, limakalvojen ärsytystä sekä yskää. Kemikaalit voivat vaikuttaa myös siten, että impannut henkilö saa aistiharhoja ja muuttuu sekavaksi. Myös muistikatkoksia voi ilmetä. Hallusinaatiot sekä alttius niille kasvaa, mitä enemmän imppaa peräjälkeen.
Imppaus on erityisen vaarallista nuoressa iässä, kun aivot ovat vasta kehittymässä. Mikäli nuori käyttää liuottimia, voi aivojen aivokurkiainen (hermokimppu, joka yhdistää aivojen puoliskot toisiinsa) pienentyä. Imppaaminen voi aiheuttaa myös äkillisen kuoleman, mm. hengityslaman vuoksi. Imppaamisesta voi saada myös rytmihäiriöitä tai se voi aiheuttaa tajunnan menetyksen. Tajunnan menetettyään impannut henkilö voi oksentaa ja tämä aiheuttaa puolestaan oksennukseen tukehtumisen riskin. Imppaaminen aiheuttaa myös suuren riskin saada vaurioita maksaan, munuaisiin tai aivoihin.
Imppamisen käytöstä voi aiheutua myös monenlaisia muita vaivoja, jotka tuntuvat pitkällä aikavälillä. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaiset tulehdukset, jatkuva nuha, haavaumat suun ja nenän alueella ja verenvuodot nenästä. Imppaaminen aiheuttaa myös psyykkistä haittaa, kuten vainoharhaisuutta, masennusta sekä apatiaa. Myös lukemattomia muita haittoja ja vaivoja voi lisääntyä, kuten puhevaikeuksia.
Imppaaminen ei siis ole koskaan hyvä vaihtoehto, eikä sitä voi tehdä riskittä. Miksi olet alkanut impata? Oletko imppaamalla ehkä paennut pahaa oloasi, esimerkiksi ahdistusta, stressiä, vaikeaa elämäntilannetta tai masennusta? Mikäli taustalla on jotakin henkistä pahoinvointia, suosittelen sinua puhumaan asiasta jonkin auttavan tahon kanssa; voit hakeutua esimerkiksi etsivän nuorisotyöntekijän puoleen, nuorisoasemalle, kuraattorille tai vaikkapa luotettavalle ystävälle. Puhuminen on työlästä ja vaikeista asioista puhuminen voi tehdä kipeääkin, mutta se auttaa. Mikäli olo on todella kehno, voit myös kääntyä lääkärin puoleen.
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja tsemppiä!
Terkuin Stinke