onko mahdollista?
16.02.2014
Heippa!
Olen alkanut miettimään ysin jälkeistä koulua..Mielessä käy lukio, ammattikoulu ja myös kaksoistutkinto. KA on just 8. Kielissä en ole hyvä mutta kuitenkin lukio kiinnostaisi, minulle on sanottu että siellä en tulisi pärjäämään. Välillä ajatus tuntuu täysin mahdottomalta ja typerältä, mutta toisaalta taas päinvastoin. Jospa sitte vanhempana harmittaa kun ei lukiota käynyt, enkä todellakaan sitä haluaisi vanhempana suorittaa...ja kuinka suuri on tuo kieli juttu kun niissä en ole hyvä haittaako paljon ? Pitääkö minun unohtaa lukio saatikkaa sitten kaksoistutkinto kokonaan ja päätyä vain amikseen? Ja kuinka rankkaa tuo lukio/kaksoistutkinto olisi? Ja jos lukion suorittaisin minulla olisi paremmat mahdollisuudet päästä kouluihin ja valmistua korkeimpiin ammatteihin? Kiitos vastauksesta ja mielipiteistänne! :) avuton

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
17.02.2014
Hei!
On luonnollista, että alat miettimään kouluvalintoja, mutta murehtimiseen sinulla ei ole syytä. Keskiarvosi on tällä hetkellä hyvä, eikä mitään syytä sille, etteikö se voisi pysyä hyvänä ole. Sen pitäminen hyvänä voi ehkä lukiossa vaatia hieman enemmän töitä, mutta jos olet päättänyt pärjätä ja olet valmis tekemään enemmän töitä juuri sinulle hankalien aineiden parissa, tulet varmasti pärjäämään yhtä hyvin kuin kaikki muutkin! Emme tiedä kuka sinulle on sanonut, että et voisi pärjätä, mutta sinulla ei ole mitään syytä uskoa tuollaisia mielipiteitä! Vain sinä itse päätät oman kohtalosi ja jos päätät pärjääväsi lukiossa, tulet varmasti tekemään niin.
Lukio on hyvä vaihtoehto, jos et vielä tiedä varmasti minkä ammatin haluat itsellesi. Siellä ollessasi saat ainakin 3 vuotta lisää aikaa miettiä tulevaisuuttasi. Ja aivan kuten itse sanot, on lukion käyneillä hyvät mahdollisuudet päästä jatko-opintoihin, sillä lukio on yleissivistävä koulu, eikä sinänsä suuntaudu tiettyyn ammattiin.
Sinun ei siis suinkaan tarvitse unohtaa lukion tai kaksoistutkinnon käymistä, ne ovat täysin varteenotettavia vaihtoehtoja sinulle. Kuinka rankkaa se tulee olemaan riippuu tietenkin suureksi osaksi sinusta - kuinka paljon olet valmis itse tekemään töitä? Kuinka paljon jaksat paneutua kotitehtäviisi ja lukea aineita jo jakson aikana, vai pänttäätkö vasta juuri ennen koetta jne. Jos opit hyvän ja toimivan opiskelutavan, tulet pärjäämään hyvin.
Jokaisella on yleensä jokin aine, jossa he eivät pärjää yhtä hyvin kuin toisissa - joillakin se on matemaattiset aineet, kuten matikka, fysiikka ja kemia, toisilla ehkä liikunta ja sinulla se sattuu olemaan kielet. Harjoittelu tekee kuitenkin jokaisesta paremman, joten mikä estää sinua aloittamasta jo nyt? Käy kirjastosta lainaamassa vieraskielisiä kirjoja, katso ohjelmia ilman tekstitystä tai englannin/ruotsinkielisellä tekstityksellä, kuuntele vieraskielistä radiota, kuuntele äänikirjoja, lue vieraskielisiä blogeja, opi laulujen sanoja englanniksi ja mieti, mitä ne tarkoittavat suomeksi.... Keinoja on lukemattomia - ei muuta kuin kokeilemaan, mikä sopii sinulle.
Tsemppiä, älä epäile itseäsi - sinusta on siihen jos päätät niin!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott