Onko normaalia?
07.06.2021
Joskus alan itkemään ilman syytä tai ihan pienistä asioista ,saatan suuttua läheisille ja asiat joista ennen tykkäsin ei herätä nykyään minkäänlaisia tunteita ja tekee mieli vaan olla omassa huoneessa. En usko että olen masentunut tai mitään koska mulle on sanottu että jos ei viiltele tai mitään sellasta ni ei voi olla masentunut. Olen joskus miettinyt viiltelyä mutta en uskalla. Puhuin iskälleni tästä joskus mutta se vaan sanoi että "yritän hakea huomiota" ja "mistä muka voisin olla surullinen" itken itseni aina uneen ja herään aamulla hymyilevän maskin kanssa. Alex
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
17.06.2021
Hei Alex!
Hienoa, että laitoit viestiä. Huolien kanssa ei kannatakaan olla yksin.
Murrosiässä keho, tunteet ja mieli muuttuvat paljon ja vieläpä varsin lyhyessä ajassa. Se voi aiheuttaa mielialan vaihtelua ja voimakkaita tunteita. Kehon ja mielen muutokset voivat tuntua hämmentäviltä. Kokemus siitä, millainen itse on, voi vaihdella nopeastikin. Voimattomuuden tunteet voivat joskus vallata kehon ja mielen. Olo voi tuntua välillä todella masentuneelta, mutta välillä taas tuntee nauttivansa elämästä. Ohimenevät mielipahan tunteet liittyvät nuoren normaaliin kehitykseen.
Jos sinusta kuitenkin tuntuu jatkuvasti pahalta, alakuloiselta tai uupuneelta, etkä esimerkiksi tunne kokevasi mielihyvän tunteita, juuri mikään ei tunnu kiinnostavan enää tai sinulla itsetuhoisia ajatuksia, voi kyse olla masennuksesta. Masennus on eri ihmisillä erilaista. On lievää masennusta ja vakavampaakin masennusta. Voi olla masentunut, vaikka ei viiltele tai ole muulla tapaa itsetuhoinen. Viiltely on yksi masennuksen monista oireista. Kaikilla ei ole samoja oireita. Lisää masennuksen oireista voit lukea Nuorten Mielenterveystalon sivuilta.
Olen pahoillani, että iskällesi puhumisesta ei ollut apua. Olet kuitenkin oikeilla jäljillä, että omasta tilanteesta kannattaa puhua jollekin. Kannustan sinua olemaan koulusi terkkariin yhteydessä. Juttele tilanteestasi ja ajatuksistasi hänen kanssaan. Hän on terveydenhuollon ammattilainen ja osaa auttaa, eikä hän tuomitse sinua. Toinen vaihtoehto on varata aika paikkakuntasi terveyskeskukseen.
Kanssasi juttelevat ja tukenasi ovat myös nuorisotyöntekijät. Keskustelut heidän kanssaan ovat luottamuksellisia. Voit myös jutella nimettömänä nuorten chateissa ja saada lisää tietoa ja neuvontaa. Chatteja löytyy Netarista
Toivottavasti vastaus auttaa sinua eteenpäin tilanteessasi.
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi