Sukupuolitauti
09.01.2018
Hei!
Voiko sukupuolitauti parantua itsestään? Epäilen, että olen saanut tartunnan, sillä päivittäinen vuotoni on ollut viikon epämääräistä harrastettuani seksiä pojan kanssa. Kondomi oli käytössä, mutta hän kävi myös ilman. Nyt vuoto on palautunut lähes normaaliksi, mutta virtsatessa välillä saattaa hieman sattua.
Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
10.01.2018
Heippa!
Ei, sukupuolitaudit eivät parane itsestään. Aina, kun on ollut pienenkin hetken suojaamattomassa yhdynnässä, on tartuntariski olemassa. Tarkoitatko vuodolla valkovuotoa? Sehän vaihtelee kyllä kuukautiskierron aikana hyvinkin paljon koostumukseltaan ja väriltään sekä määrältään. Kuitenkin, jos siinä on paha haju, tai väri on
vihertävää tai ruskehtavaa, asiaa on syytä tutkia tarkemmin.
Virtsaputki on hyvin lähellä emätintä, ja joskus yhdynnän jälkeen saattaa olla pientä kipua ja kirvelyä, ja virtsatietulehduskaan ei ole poissuljettu tässä tapauksessa, sillä sen pääasiallisin oire on kirvely. Kirvely ja epämääräinen vuoto voivat olla myös klamydian oireita.
Neuvoisin siis sinua ottamaan yhteyttä joko omalle terveysasemalle tai yksityiseen gynekologiin saadaksesi tutkimukset sukupuolitaudeista, sekä varmistuksen ettei sinulla ole virtsatietulehdusta. Raskaustesti kannattaa myös tehdä, ellei kuukautisia ala kuulua.
Terkuin, Kristiina