Tyttö ongelma
07.12.2022
Hei, mul on yks tyttö kaveri mut se on ruotsinkielises koulus ja ei olla puhuttu hetkeen ja en tiiä mitä pitäs sanoo sille ja en haluis et unohettais toisemme kokonaan Idiootti69
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
09.12.2022
Moikka, kiitos kysymyksestäsi! Kiva, että olet löytänyt meidän sivuille!
Ymmärsinkö oikein, että toista koulua käyvä tyttö on vain kaverisi eikä tyttökaverisi? Pidätkö hänestä kaverina vai onko sinulla enemmän kuin kaverillisia tunteita häntä kohtaan?
Mikäli olette jo aiemmin kaveeranneet toistenne kanssa, olisi mielestäni esim. some helppo, kasuaali ja melko varma tapa ottaa yhteyttä vaikuttamatta liian päällekäyvältä, jos sitä pelkäät? Onko sinulla tai hänellä esimerkiksi snäppiä?
Itse varmaan aloittaisin joko tykkäilemällä hänen jostakin uudesta somepäivityksestään. Mikäli hän on esimerkiksi sellainen henkilö, joka tykkää jakaa elämäänsä esimerkiksi ig:n tai snapchatin storyjen kautta, voisit kommentoida esimerkiksi sellaista yksityisviestillä positiiviseen sävyyn. Tästä olisi myös helppo ja luonteva tapa jatkaa kyselemällä mitä muuten kuuluu, miten on mennyt toisessa koulussa ja onko hänellä mitään joulusuunnitelmia? On hyvä aloittaa jollakin yleispätevällä ja yleisellä aiheella.
Tai snapchatissa muuten vain voisit snäpätä; voit esimerkiksi kirjoittaa että sinulla on vähän tylsää ja ajattelit kysyä miten menee? Somen kautta on helppo pitää yhteyttä muualla oleviin ihmisiin. Kynnys siellä on matala, toisin kuin esim. soittamisessa, joka voi tuntua tosi jännittävältä. Mikäli tyttö puolestaan ei haluaisikaan pitää yhteyttä tai hänellä sattuisikin olemaan esim. poikaystävä, et menetä mitään somen kautta kyselemällä kuulumisia, et edes kasvojasi! (Mutta voit olla tyytyväinen, että olet yrittänyt!)
Jos tyttö vastaa ja kyselee sinulta puolestaan asioita, on teidän luonteva jatkaa keskustelua, jota voi jatkaa sitten seuraavina päivinä, kun yhteys on luotu uudelleen. Mikäli tyttö on vain kaveri, mutta koet, että teillä on ollut syvempi yhteys tai olet kokenut hänet läheiseksi ja hän on sinulle turvallinen ihminen, voisit kokeilla sanoa/viestittää hänelle suoraan, että harmittaa kun ette ole nähneet pitkään aikaan etkä haluaisi, että kontaktinne katoaa savuna ilmaan. En usko, että kukaan pahastuisi sellaisen kuulemisesta. Päinvastoin!
Millainen ihminen tuo tyttö on? Asutteko kuitenkin samalla paikkakunnalla? Uskaltaisitko ehdottaa hänelle jotakin yhteistä tekemistä tai näkemistä? Esim. kahvittelua, leffaa, joululahjojen ostoa tai ihan vain näkemistä? Mikäli sellainen olisi mielestäsi liikaa, niin olisiko mitään tapahtumaa tai nuorten kokoontumista, jonne sinun olisi luontevaa kutsua häntä osaksi ryhmää? Nuorisotalo?
Rohkaisen sinua olemaan rohkeasti oma itsesi ja tekemään aloitteen! Uskon, että tyttökin haluaisi pitää sinuun yhteyttä, etenkin jos olette olleet jo kavereita aiemmin. Nyt vain jomman kumman tulee tehdä aloite. Jos kumpikaan ei uskalla tehdä aloitetta, voi tapahtua niin, että ette näe toisianne, vaikka ette toisianne unohtaisikaan. Se vasta olisi surullista, että kumpikin kaipaisi toistaan tietämättään!
Nyt vain puhelin käteen ja tsemppiä matkaan! :)
T. Stinke