yhdessä saunassa ja suihkussa
15.02.2021
Heippa, kysymykseni koskee minun ja äitini arkea. Äitini on kasvattanut minut pienestä asti yksi ja olemme hyvin läheisiä toisillemme. Olen 18 vuotias poika, ainoa lapsi. Kysymekseni koskee suihkussa ja saunassa käymistä äidin kanssa. Käymme vieläkin saman aikaan suihkussa ja saunassa vaikka olen jo 18 vuotias. Onko se normaalia? Lämmitämme pihasaunan yhdessä se on meidän yhteinen juttu. Onko normaalia pestä pippeli äidin nähden suihkussa? Kolme neljä vuotta sitten hän sanoi usein, että käännä pippeli nurin päin, ja pese huolella esinahan alta. Nykyisin hän joskus katsoo, että pesen sen varmasti hyvin. Koen sen vain huolenpidoksi, eikä se minua haittaa. Sheivaam myös pippelini suihkussa äidin nähden ja myös hän sheivaa ja pesee alapäänsä samalla kerralla. Onko tämä normaalia? Onko yleensä normaalia käydä äidin kanssa suihkussa ja saunassa samaan aikaan vaikka olen jo 18v? Mitään seksuaalisuutta tähän ei liity, vain yhteinen juttu. Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
19.02.2021
Hei,
Kerroit, ettei sinulle tässä ole kyse seksuaalisesta asiasta, vaan se on teidän yhteinen juttu. Eri perheissä voi olla hyvinkin erilainen kulttuuri alastomuuden suhteen ja miten suhtaudutaan esim. yhdessä saunomiseen. Yleisintä on ehkä se, että lapsi viimeistään teini-iässä tulee tietoisemmaksi omasta kropastaan ja osaltaan sen vuoksi alkaa peittelemään alastomuuttaan muilta perheenjäseniltä. Mutta jossain kodeissa ollaan rajoittuneempia alastomuuden suhteen jo alusta alkaen – ja joissain kodeissa (kuten teidän tapauksessa) ei olla ollenkaan. Joten tässä asiassa voi olla suuriakin erovaisuuksia. Itsessään yhdessä saunomisessa ei ole mitään outoa.
Toisaalta mielestäni menette turhan paljon toisenne yksityisalueille, jos sheivaatte toistenne nähden ja tavalla, miten pesette sukuelimenne. Huomioiden ikäsi, se ei ole tavallista. Aikuinen pystyy pesemään omat sukupuolielimensä ilman vanhemman valvontaa.
Mielestäni on tärkeää, että olet tietoinen siitä, että sinulla on oikeus yksityisyyteesi – jopa äidiltäsi. On hyvä asia, että suhteenne on hyvä – mutta hän on vanhempasi, eikä kumppanisi. Kerroit, että koet äitisi toiminnan huolenpitona ja ettei se häiritse sinua, mutta suosittelen, että puhuisit asiasta jonkun kanssa (esim. psykologi tai terapeutti), JOS koet itse, että se herättää sinussa kysymyksiä.
Terveisin, Tessi