Oro för framtiden
08.09.2020
tjenare! kille på 18 år här som är ganska orolig inför framtiden. De flesta av mina kompisar är ett år äldre än mig eller ännu äldre och börjar i militären om ca 1 år. och själv kommer jag då ett år efter in dit. oron är att jag inte vill vara utan mina vänner och dessutom lider jag av (FOMO) fear of missing out ganska mycket vilket gör att jag konstant oroar mig för detta i framtiden. Det största problemet är ändå inte att polarna åker iväg i militären utan att att de efter det flyttar bort till olika ställen i Finland och kvar lämnar jag :( finns det möjlighet att skjuta upp militären och på så sätt flytta iväg samtidigt som polarna iväg för att studera på universitet ? tacksam för svar!
Ps hoppas ni förstod frågan!
H. Kille 18 år Kille

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
10.09.2020
Hejsan!
Tack för din fråga.
Det går att ansöka om uppskov med inryckningen, om man har välgrundade skäl. Dessa skäl listas på försvarsmaktens hemsidor som slutförande av yrkesutbildning, studier, uppordnande av ekonomiska frågor, eller personliga skäl. Blanketten för detta hittar du HÄR.
Dock rekommenderas det nog att man gör klart sin värnplikt INNAN man börjar på med någon längre typ av utbildning, som exempelvis universitetsutbildning.
Jag förstår att du är orolig över hur det ska gå med dina kompiskontakter och så vidare, men samtidigt så behöver du ju oavsett slutföra din värnplikt i något skede, och då också vara borta från det vardagliga sociala sammanhanget. Du liksom ”skjuter upp” problemet annars, istället för att få det undan. För det kan ju nog hända att även om du gör tjänstgöringen sen, så känner du då samma som nu, bara att då har du oroat dig ÄNNU längre för det..?
Dessutom finns det jättefina möjligheter under din tid i det militära att få nya fina vänner! När man lever tillsammans på det sättet som man gör i armén är det vanligt att man får fin samhörighet och på så sätt inte känner sig ensam där när man väl ”kommer in i det”. Om dina vänner på utsidan är goda vänner så fortsätter de ju nog att vara det trots att du är lite mera frånvarande ett tag J De förstår ju då också vad du går genom medan du är där och kan finnas som stöd för dig eftersom de har militärtjänstgöringen i färskt minne.
Angående FOMO så är det skäl att se över sin sociala media användning lite och begränsa den om du märker att du mår dåligt över att se när andra gör saker då du inte är med, eller om du börjar jämföra dig med andra. Social media är ju jättebra för att hålla kontakt med folk och prata med vänner, men att exempelvis se på folks stories på Snapchat/Instagram kan vara ångestframkallande för vissa för att man får FOMO. Kom ihåg att saker som folk postar på nätet ofta är vridna på ett sånt sätt att det bara tar upp det allra roligaste och bästa av något, inte hela bilden!
Hoppas din situation klarnar snart!
Kram, Kix