Diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö
22.06.2020
Olen käynyt psykologilla jo muutaman kerran eikä ahdistus helpota yhtään. Psykologi on aika nuori eikä osaa auttaa. Ärsyttää, kun netistä ei löydy apua tähän. Ahdistaa vanhempani pornon katselu niin paljon, että sekoan ja saan paniikkikohtauksia. Mitä teen? En jaksa enää hakea uudestaan apua, koska tuntuu, että avaan haavat vaan uudestaan auki. Ahdistunut
thumbnail image1

Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
26.06.2020
Hei,
Tässä asiantuntijan vastaus kysymykseesi:
Hei!
Missään nimessä ei pidä jättää psykologin kontaktia pois muutaman käynnin perusteella. Ahdistus ei helpota vielä muutaman käyntikerran jälkeen vaan vie paljon aikaa; yleensä psykologikäyntien alkaminen saa aikaan sen että se ahdistus lisääntyy, juuri sen takia ku niitä haavoja aletaan availla, joka taas on ensiarvoisen tärkeää että ne saadaan hoidettua ja käsiteltyä. Jos käsitteleminen tuntuu liian raskaalta, voi sanoa psykologille että nyt tarvitaan taukoa ja jatketaan työntekoa sen jälkeen kun pahin ahdistus on tasaantunut. Psykologilla kyllä yleensä on hyviä neuvoja ahdistuksen hallintaan, kannattaa kysyä niistä.
Ainoa keino päästä ahdistuksesta on mennä siihen ahdistukseen sisään ja kuunnella mitä sillä on sanottavana. Eli ihan sama asia, kun esim tulehtunut haava on kunnolla puhdistettava ennenkuin sillä on mahdollisuus alkaa hoitamaan ja sitä kautta saada parantumaan.
Suosittelen ehdottomasti jatkamaan psykologilla käyntejä, vaikka se alkuun turhauttaisikin.
Vanhemman käyttäytyminen saattaa helpostikin saada nuoren ihmisen mielessä aikaan kaikenlaisia tunteita, varsinkin jos kyseessä on seksuaalissävytteiset asiat, joiden olis tarkoitus pysyä yksityisinä. Voit jutella vanhempasi kanssa asiasta; sanoa suoraan että tämä ahdistaa ja että et haluaisi tätä joutua näkemään. Asiaa kannattaa käydä läpi myös psykologin luona.
Kaikkea hyvää, toivottavasti tilanteesi helpottuu ja tasaantuu!
Terveisin
Pauliina, psykiatrinen sairaanhoitaja