pippelitulehdus pelkona
01.03.2021
Voiko 14-vuotias sairastua pippelitulehdukseen, jos ei pysty pesemään esinahan alta, syystä että esinahka on vielä aika paljon kiinni terskassa? Haluaisin kovasti runkata, mutta pelkään miten käy, jos hygienia on puutteellinen. Miten muuten pippelitulehdusta hoidetaan? Vaatiiko se lääkärissä käynnin?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
05.03.2021
Hei,
Jos rasvaa, likaa ja kuolleita ihosolukkoja ei pysty pesemään esinahan alta pois, voi se johtaa ärsytykseen tai tulehdukseen, kuten kirjoitit. Mutta riski kärsiä siitä on melkein suurempi, jos esinahka on liian tiukka kuin että ongelmana on se, että esinahka on vielä terskassa kiinni. Jos esinhaka on terskassa kiinni, ei ole niin suurta riskiä siihen, että lika ja bakteerit pääsevät kasvamaan siellä.
Pääasia on, että peseydyt vedellä joka päivä sekä pyrit pesemään terskan/esinahan ala niin hyvin kuin mahdollista. Mielestäni sinun ei tarvitse olla masturboimatta tämän vuoksi – muistat vain peseytyä jälkikäteen.
JOS sinulle tulee ärsytystä, kipua tai punoitusta esinahkaan/terskaan, ota yhteyttä lääkäriin, jolloin sinulle voidaan määrätä lääkkeitä ja saat selvyyden sille, tuleeko asialle tehdä jotain – mutta läheskään kaikilla pojilla ei ilmene tällaista ongelmaa.
Terveisin, Tessi