Skol-problem
12.05.2020
Hej decibel! Skolan öppnar ju på torsdag och jag har grov ångest inför det, vill absolut inte tillbaka dit. Det är hemskt där och finns hemska människor som jag inte vill träffa. Kan man säga att man är sjuk eller något för vill verkligen inte tillbaka. Eller finns det något sätt att dämpa ångesten på. Vet det bara är 11 dagar men kommer inte ens klara av att vara där 1 dag. Snälla hjälp.

Nuorisotiedottaja Ida Vastaa
13.05.2020
Hej!
Jag kan förstå att det är jobbigt.. Det finns hjälp att få. Du kan nu redan ta kontakt med kuratorn på skolan eller någon lärare (eller så kan du prata med dina föräldrar om det). Berätta hur du mår och vad det är som bekymrar dig. Om någon har varit elak mot dig, så ska du berätta det. Det är inte okej att vara elak åt någon, så det är viktigt att du tänker på att du inte har gjort något fel utan det är dom som har gjort fel isf.
Du kan skriva ner svaret på frågorna här nedanför så kanske det är lättare att berätta vad som bekymrar dig.
• Vad är det som sätter igång ångesten? Vilka tankar har du i den stunden?
• Vem är de hemska människorna?  Vad har hänt?
• Vad behöver du för stöd för att klara dig igenom en skoldag?
• Vad kan du göra för att lugna ner ångesten när den kommer?
Länkar här till våra informationssidor där du kan läsa mer om hur man kan hantera och lindra ångesten.
Ta hand om dig och våga be om hjälp!
Kram, Ida