liikkuvuusavustus
08.03.2021
Minulla olisi kysymyksiä liikkuvuusavustuksesta. En tiedä olenko laiska, ilkeä vai sekä että, kun vaivaan teitä tällä asialla, enkä ole yrittänyt saada tähän selvyyttä muualta. Tiedän, että minulla on oikeus saada liikkuvuusavustusta, koska olen nyt yli vuoden työttömänä oltuani ainakin puoli vuotta kokoaikatyössä, ja työmatkaa on yhteen suuntaan huikeat 146 km. Kuljen matkat omalla autolla, ja aikaa menee päivittäin vähintään 3,5 tuntia. Tärkeintä olisi saada tietää voiko työmatkat vähentää verotuksessa myös siltä ajalta, jolloin saa liikkuvuusavustusta. Vai viekö liikkuvuusavustus tuon työmatkavähennyksen mennessään? Olisi myös hyvä tietää, voiko liikkuvuusavustusta saada, jos työsuhde jatkuisi heti entisen sopimuksen perään. Vai pitäisikö olla välillä työttömänä, ja jos pitäisi, niin kuinka kauan? Minulla ei ole mahdollisuutta muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, joten liikkuvuusavustus on hyvin tärkeä minulle pienipalkkaisessa työssä, etenkin kun bensan hinta nousee kaiken aikaa, ja menee ihan mahdottomaksi.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
10.03.2021
Hei!
Liikkuvuusavustuksesta pidätetään vero, aivan niin kuin työttömyyspäivärahastakin. Ennakonpidätys on aina vähintään 25 %. Kelan sivuilla kerrotaan, että liikkuvuusavustusta voi saada, jos ottaa vastaan vähintään 2 kuukautta kestävän työsuhteisen työn tai osa-aikatyön, jossa päivittäinen työmatka kestää yli 3 tuntia (osa-aikatyössä 2 tuntia). Avustuksen saa vain toteutuneilta eli tehdyiltä työpäiviltä. YTK:n sivuilla kerrotaan lisäksi näin: Liikkuvuusavustus on tarkoitettu työn aloittamiseen työttömyyden jälkeen – siksi sitä ei voida myöntää suoraan työstä toiseen vaihtavalle.
Toivottavasti vastauksesta on apua. Lisää tietoa saat olemalla yhteydessä Kelaan.
Kivaa kevättä sulle!:)
Terveisin, Sini | Nuortenelämä.fi