Mikä minusta tulee isona?
08.11.2013
Moi! Minä käyn yläastetta ja minulla ei ole aavistustakaan mikä minusta tulisi isona. Ensi vuonna (tai sitä seuraavana) minun täytyy valita lukio ja minusta tuntuu että olen vain noin seitsemänvuotias... Kaikki ovat siellä niin "isoja" enkä todellakaan halua aikuistua jo nyt. Milloin pitäisi tietää minkä ammatin haluaa? (Minun arvosanani ovat kyllä tosi hyviä...) Niin, entä missä iässä voi sanoa olevansa aikuinen? 18? Joskus tuntuu siltä, että haluan vain olla pieni taas.
Toivottavasti tässä tekstissä ei ollut paljon virheitä, halusin kirjoittaa suomeksi. :) banaani

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena Vastaa
11.11.2013
Moi banaani!
Lapsena kaikki tuntui niin helpolta, "tykkään eläimistä, eli minusta tulee eläinlääkäri", "saanko tehdä sinulle kampauksia, minusta tulee isona kampaaja" jne. Yhtä nopeasti haaveet ja suunnitelmat vaihtuvat poliisin tai vaikkapa laulajan ammatteihin ja taas sitä on yhtä varma, että TÄMÄ minusta tulee "isona". Ihmisen mieli on kuitenkin monesti kuin tuuliviiri ja lapsena nämä mielenmuutokset eivät sen kummemmin hetkauta. Juuri tästä syystä ehkä haikailetkin lapsuuteen ja eräällä tapaa vierastat aikuistumista - lapsena päätöksenteko ei ollut ajankohtaista ja suurimmat päätökset liittyivät suunnilleen siihen, että millähän lelulla leikkisin tänään...?
Vanhemmiten päätökset kuitenkin alkavat olla merkittävempiä - enää ei olekaan kyse siitä, mitä laitan päälleni huomenna kouluun vaan yhtäkkiä pitäisikin osata päättää tulevasta ammatista ja koulutuksesta ja asuinpaikasta, työpaikasta jne. Ja entäs sitten, kun on sellainen tunne, että ei ole hajuakaan siitä, mitä haluaa ja mitä sitä tekisi "isona"?!
Tuntemuksesi ovat kuitenkin täysin normaaleja. Tottakai aikuistuminen jännittää, tuohan se mukanaan enemmän vastuuta ja uusia asioita, joten jännittäminen on täysin luonnollista ja hyväkin asia. Se on merkki siitä, että mietit asioita ja pohdit järjellä, mitkä ratkaisut voisivat olla oikeita sinulle, etkä vain päätäpahkaa mene ja toimi tunteittesi mukaan. Mutta toisaalta aikuistuminen, vastuu ja päätöksenteko ovat väistämättömiä asioita, joita tarvit, pärjätäksesi omillasi elämässä, sitten kun on sen aika.
On mahdotonta sanoa tiettyä ikää, jolloin ihminen olisi aikuinen. Me olemme kaikki yksilöitä ja me kehitymme eri vauhtia - niin fyysisesti kuin psyykkisestikin - eikä yhteistä numeroa ja ikää voi määrittää. 18-vuotias on Suomessa täysikäinen, mutta tämä ei tietenkään automaattisesti tarkoita, että ihminen olisi myös aikuinen. Eräs aikuisuuden määrite on, että se merkitsee itsenäistymistä, eli sitä, että ei ole enää täysin riippuvainen muista henkilöistä, kuten esim. omista vanhemmistaan. Mutta monille aikuisuuden tunne tulee vasta oman perheen perustamisen myötä.
Ei ole olemassa aikaa, jolloin sinun pitäisi tietää, minkä ammatin haluat. Moni ei tiedä sitä aikuisenakaan. Ammatinvalinta tai johonkin ammattiin päätyminen riippuu monesta tekijästä ja joskus sattumastakin. Tottakai sitä aina ihailee ja kadehtii sellaisia ihmisiä, jotka ovat pienestä pitäen tietäneet haluavansa lääkäriksi ja pysyneet päätöksessään, mutta tällaiset tapaukset ovat enneminkin poikkeuksia sääntöön. Useimmat ihmiset ihmettelevät, hapuilevat, ajelehtivat ja kokeilevat eri asioita ja joskus tuntuu, että he ovat sattumien summana päätyneet tiettyihin kouluihin, töihin tai harjoitteluihin. Ja vaikka välillä tuntuisikin että elämä on yhtä harhailemista, niin kyllä asiat loksahtavat ajan kanssa paikalleen.
Joten älä siis hätäile, vaikka sinulla ei vielä ole hajuakaan siitä, mitä haluat tehdä isona. Sinulla on vielä aikaa miettiä asiaa vaikka kuinka paljon ja sitäpaitsi ammatin vaihtaminen on aina sallittua, jos kyllästyy tai ei tunne tiettyä alaa sittenkään omakseen. Yritä siis rauhassa kuullostella mitkä kouluaineet sinua kiinnostaa ja mahdollisesti sen myötä miettiä, mistä alasta voisit olla kiinnostunut. Yritä käyttää TET-harjoitteluja hyväksesi ja mene sellaisiin paikkoihin, jotka mielestäsi ovat mielenkiintoisia - älä esim. valitse harjoittelupaikkaa vain sen perusteella, mihin kaverisi menevät.
Jos sinulla ei ole selkeää mielikuvaa siitä, miksi haluat ensi vuonnakaan (esim. jokin tietty linja ammattikoulussa), kannattaa sinun kyllä käydä lukio. Lukio on yleissivistävä koulutus ja se avaa sinulle paljon ovia jatkoa ajatellen - lukiopohjalla sinun on esim. helpompi päästä yliopistoihin opiskelemaan. Lukio antaa sitäpaitsi sinulle 3-4 vuotta lisää aikaa miettiä, mikä sinua kiinnostaa ja mikä ammatti voisi sopia sinulle.
p.s. kiva, kun kirjoitit suomeksi :)
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Sanna