Ympärileikkaus
20.08.2021
Onko ympärileikkaus suomalaisilla yleinen homma. Itselle suositellaan sellaista mietityttää mitähän muut sanovat kun esim. uimahallissa huomaavat asian. Eihän sitä tarvitse tietysti perustella kellekkään miksi tehty mutta saattavat ajatella asiaa. Itse en ole kuullut tai nähnyt kyllä ikinä ympärileikkausta kenelläkään. Sebbo
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
25.08.2021
Heippa!
Ympärileikkaus on itse asiassa aika yleinenkin toimenpide. Suurin syy siihen on liian ahdas esinahka. Toimenpide  voidaan tehdä ns. päiväkirurgisena, eli tulet aamulla, ja kotiudut jo päivällä. Haava on pieni, tikit on itsestään sulavat. Turvotusta on aina ensimmäisinä päivinä, ja suihkuttelu päivittäin on tärkeä muistaa. Haava paranee nopeasti eikä yleensä ole millään lailla kivuliaskaan.
Ympärileikkaus voi olla myös laajempi tai pienempi toimenpide. Se miten paljon esinahkaa tarvitsee poistaa voi vaihdella hyvinkin paljon, joillain riittää ihan pieni ns. esinahan aukaisu, eli pienempi viilto vain että tilaa tulee enemmän. Tämän lääkäri osaa kertoa sitten sinun osaltasi. Ympärileikkaus ei näy kovin hyvin ulospäin, ellei osaa katsoa ja tiedä että sellainen on tehty. Monilla esinahka saattaa olla muutenkin hyvinkin vähäinen ja olla esim. hiukan taaksepäin vetäytynyt juuri saunassa ihan muuten vaan, tai pesun jälkeen sitä ei ole vedetty takaisin terskan päälle ollenkaan.
Todennäköisimmin kukaan ei asiaa huomaa, ellet siitä itse mainitse. Ja kuten sanoit, se on ainoastaan sinun asiasi, eikä kuulu kenellekään muulle. En usko että kukaan asiaa edes huomaa, ja jos huomaakin, et ole velvollinen asiaa selittämään ellet itse halua.
Terveisin, Kristiina, uroterapeutti