P-piller
24.11.2020
Hej jag funderar hur det är med p-piller under tonåren. Är det gratis? hur kan jag börja med det? måste jag ha någons tillåtelse osv? Om det inte är gratis, vad kostar det? Hejpådej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
01.12.2020
Hej,
I den kommun där du bor är preventivmedel gratis för unga personer. Så för att börja med p-piller så kontaktar du preventivrådgivningen och bokar en tid. Ni går då igenom ditt hälsotillstånd och funderar över vilket märke som skulle passa dig bäst.
Du behöver ingen annan människas tillstånd för att börja äta p-piller, och t.ex. dina föräldrar behöver inte veta om det. Det kommer heller inget meddelande hem om det så du behöver inte oroa dig över det. På basen av din ålder så är du tillräckligt gammal att fatta dina egna beslut angående din hälsa.
Kram
Tessi