Plats att runka
16.01.2020
E 13 o ha ingenstans ti runka!! Det finns allti nån heim, mamm e arbetslös o jag har måmga småsykson o mitt rum ha INGEN DÖRR. Vårt badrum gar INT ti låsa o all syskon typ ba springer in tär nä man pissar o duschar oxå. Såklart kann jag runk på natten nä all sover o he gör ja, he e int så kul för ja måst va jättetyst. I skolan kan man int runka heller. Ha ni några tips åt mig? Sorry fö dålit språk skriver på telefon måstfårunk

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.01.2020
Hej,
Jag förstår att det känns frustrerande att du inte har någonstans där du kan känna att du får vara avslappnad och ensam, vilket nog är en förutsättning för att man skall kunna njuta ordentligt. Jag tycker att det borde vara en självklarhet att man iaf skulle få vara ensam på wc - för det är ju nog någonting som alla människor helst gör ensamma och utan plötsliga avbrott.
Jag tycker därför att du skall ta upp det till diskussion hemma, att du vill få vara ensam på wc. Det kan givetvis vara svårt att få in en ny rutin på en plats där det inte har varit en regel tidigare, men det borde nog vara en rättighet som alla kan lära sig att respektera. Du behöver ju inte berätta att det är för att du vill runka ifred, jag tror att alla har kapacitet att förstå att det mesta andra man sysslar med på toaletten också är privat. Antingen måste regeln vara att man inte kommer in hur som helst om wc:n är upptagen, eller så måste ett lås skaffas till dörren. Alternativt får människor stövla in som de vill men då måste de vara beredda på att de kan se någonting de inte vill.
Det du skall komma ihåg är att det inte är något fel med att runka, det är inte skamligt eller onormalt på något sätt - och du har rätt till din egen kropp. Det är ett jättebra sätt att lära känna kroppen och din egen sexualitet, så du behöver inte känna att du gör någonting "förbjudet". Utanför hemmet är det inte så lätt att hitta platser eller tillfälle som känna lämpliga, så om det inte funkar med nya wc-regler så är det nog nästan natten som gäller tillsvidare.
Lycka till!
Kram
Tessi