Problem på fester
18.04.2021
Hej! Jag har en liten fråga. Jag brukar ha jätte roligt på fester och jag är jätte glad. Sen efter några timmar så blir jag nästan varenda fest jätte jätte sur och vill bara vara för mig själv (+vill fara hem). Jag orkar inte pratar med någon nåmer och jag kan heller inte låtsas vara glad för jag är så otroligt sur och ledsen (och jag vet inte ens orsaken). Det beror inte heller på att jag har druckit eftersom jag vissa gånger har varit nykter och jag dricker inte så mycket annars heller.
Varför blir jag sådär, jag förstör hela stämningen (men bryr mig inte just då för att jag är sur) och det är jätte jobbigt för mig med. Jag vill alltid fara hem och då blir min pojkvän också sur för att vi måste fara så tidigt. Det kommer helt plötsligt och från ingenstans, jag fattar ingenting. Detta har hänt alltså nästan varenda gång!!!!!!! Vad ska jag göra för att det inte ska hända och hur ska jag göra för att låtsas vara glad så att jag inte förstör för någon annan?
Jag vill verkligen inte ha det så här, eftersom jag ser framemot varje fest och har kul i flera timmar och sedan poff så blir jag otroligt sur. Vad ska jag göra??????????? Hjälp!!! Sur tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
19.04.2021
Hej,
Jag förstår att det känns frustrerande att du i något skede av kvällen tappar humöret och vill dra dig undan från alla andra, men jag tror egentligen inte att det behöver vara någonting konstigare än att du helt enkelt blir trött. Man kanske inte tänker så mycket på den saken då man är yngre men det ÄR faktiskt en påfrestning att vara i gång hela dagen och in på natten, speciellt om man inte har sett till att äta ordentligt.
Så jag tycker att du åtminstone skall kolla upp den saken. Nästa gång du vet att ni skall på fest så kan du försöka ta dig en tupplur mitt på dagen, och se till att du äter ordentligt innan du går till festen så att du inte blir lika trött och så att ditt blodsocker inte orsakar ditt dåliga humör.
Olika människor fungerar helt enkelt olika då det gäller att vaka. Vissa besväras mindre av att vara vaken sent än andra. Och det är helt okej fast man blir trött på natten då man normalt brukar sova.
Kolla först och främst upp om det är någonting du kan förebygga genom att äta och sova ordentligt, och annars kanske det är bra att ordna så att du kan gå hem då du känner att det börjar räcka för din del. Det är kanske inte en katastrof fast din kille stannar kvar en stund längre än dig.
Kram,
Tessi