Hei!
17.10.2021
Minulla ei ole vielä alkanut kuukautiset, eikä varmaan kuuluisikaan vielä. Kuitenkin mulla tuntuu yleensä illalla/yöllä sängyssä kokoajan siltä että ois pissahätä. Ajattelin et se vois liittyä kuukautisiin mut oon vasta 10! En tiiä mitä téen, en uskalla puhuu mun vanhemmille!! N V

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
27.10.2021
Hei,
Useimmiten ensimmäinen merkki kuukautisten alkamisesta on vuoto, jonka huomaa valkoisina/läpikuultavina läikkinä alushousuissa. Vuotoa voi kuitenkin tulla jopa pari vuotta ennen kuin kuukautiset varsinaisesti alkavat.
Pissahädän tunne iltasin ei ole merkki kuukautisten alkamisesta. Käytkö pissalla päivän aikana useammin kuin normaalisti vai tunnetko pissahädän vain iltaisin? Onko sinulla muita oireita, esim. kirvelyä tai kipua pissatessa?
Jos pissaat normaalia useammin päivän aikana ja vasinkin, jos siihen liittyy muita oireita, mielestäni sinun kannattaisi kertoa asiasta vanhemmillesi tai kouluterveydenhoitajalle. Jos pissahädän tunne tulee iltaisin, kun olet menossa nukkumaan, kyse on luultavasti vain ”huonosta tavasta”. Esimerkiksi on vaikeaa nukahtaa sen takia, että on pissahätä – mutta sitten makaa sängyssä ja tunnustelee erityisen tarkkaan koko ajan ja tuntee pissahädän koko ajan.
Käy pissalla ennen nukkumaan menoa, niin tiedät, että rakko on tyhjä. Jos sinulla tulee pissahätä heti uudelleen, olisi hyvä käydä keskustelemassa kouluterveydenhoitajan kanssa ja selvittää, mistä pissahädän tunne johtuu.
Terveisin, Tessi