Kaamosmasennus
30.11.2022
Olen ihmetellyt ihmisten puheita kaamosväsymyksestä tai kaamosmasennuksesta. Minusta tuntuu, että monikaan ei edes tiedä mitä se kaamos tarkoittaa. Sehän tarkoittaa, että aurinko ei nouse, vaan pysyttelee horisontin alapuolella. Suomessa näin on vain Lapissa. Miten eteläsuomalainen ihminen voi sairastua kaamostauteihin?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
30.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Olet oikeassa siinä, että itse kaamoksesta puhuttaessa tarkoitetaan juurikin ajanjaksoa, jolloin aurinko ei nouse horisontin yläpuolelle eli missään vaiheessa vuorokautta ei ole valoisaa. Oikea kaamos ilmenee napapiireillä ja vieläkin niitä korkeammilla leveyksillä. Suomessa kaamosta esiintyy Pohjois-Suomessa eli Lapissa.
Kaamosväsymyksestä sekä kaamosmasennuksesta puhutaan silloin, kun pimeys aiheuttaa joissakin ihmisissä depression kaltaisia oireita (kaamosmasennus) tai vetämättömyyttä tai ylimääräistä, rajuakin väsymystä (kaamosväsymys).
Kaamosmasennukseen voi sairastua myös Etelä-Suomessa. Nimenä käytämme kaamosmasennusta sairaustilan ominaisluonteen vuoksi, vaikka masennuksen syynä onkin talven aiheuttama pimeys ja valon vähyys. Vaikka esimerkiksi Helsingissä ei varsinaista kaamosta olekaan, ovat päivät silti talvella lyhyitä ja aamulla herätessä on usein hyvin pimeää. Kaamosmasennus eroaa myös useista muista masennustiloista siten, että se puhkeaa yleensä vuosittain samoihin aikoihin sekä helpottaa kevään tultua ja valon lisäännyttyä. Kaamosmasennuksen syynä pidetään valon vähyyttä, joka voi vaikuttaa mm. siten, että serotoniinia ei välity samalla tapaa kuin muina aikoina.
Kaamosmasennuksesta kärsivä ihminen kokee usein, että uni ei riitä ja päiväväsymys on kova. Paino voi nousta ruokahalun, etenkin hiilareiden himon noustessa. Surullisuuden ja alakuloisuuden tunteet voivat vaivata ja askareisiin menee paljon energiaa.
Hoitona kaamosmasennukseen voidaan käyttää kirkasvalolamppuhoitoa, terapiaa sekä vaikeammissa tapauksissa lääkehoitoa.
Terkuin Stinke