Kireä esinahka ja tyttöystävän etsiminen
24.01.2020
Moikka. Oon 13v poika Varkaudesta ja ois yks ongelma, nimittäin kireä esinahka. Kun olen rupeemassa vetää käteen, niin vaikea saada esinahka vedettyä terskan yli. Oisko tähän mitään ratkaisua? Toinen juttu ois sellanen, et ei oo tyttöystävää. Haluisin, mut kukaa tyttö ei haluu mua. Yritin etsiä nuorten deittisovellusta, mutta en löytänyt yhtäkään. Muut pojat mun luokalta on komeita (oon silti 100% hetero), ja tuntoo ku olisin ruma meidän luokalta. Ärsyttää katella vieressä ku kaveri halailee tyttöystävänsä kanssa vieressäni. Tuntuu, kuin kukaan ei haluis mua. Oishan se myös kiva seksiä harrastaa. Olisin 100% valmis ensimmäiseen kertaan. Oisko vinkkejä näihin? Pikkumehis
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
27.01.2020
Hei Pikkumehis!
Kiitos viestistäsi. Sinulla on ongelma kireän esinahan kanssa. Toinen juttu, joka mietityttää sua, on tyttöystävän puuttuminen.
Sexpon sivulta poimittua tietoa esinahasta:
”Esinahka on lapsen syntyessä kiinnittynyt penikseen kiinnikkeillä, jotka irtoavat itsestään ajan myötä. Joillakin kiinnikkeet irtoilevat vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä, toisilla aiemmin. Esinahkaa ei saa vetää väkisin terskan yli, sillä seurauksena voi olla kipua ja verenvuotoa sekä kudosvaurio.
On hyvin yleistä, että esinahka on ahdas. Tilanne on kuitenkin lähes aina hoidettavissa omin käsin. Esinahan tiukkuutta on mahdollista helpottaa varovaisilla venyttelyillä, joissa on hyvä käyttää apuna perusvoidetta, liukastetta tai hajusteetonta öljyä. Sitä voi venytellä myös suihkussa. Aika sekä säännöllinen ja kärsivällinen venyttely riittävät useimmiten tuomaan esinahkaan väljyyttä. Myös itsetyydytyksen yhteydessä tapahtuva esinahan liikuttelu on eduksi. Tärkeää on, ettei käsittele esinahkaa liian kovakouraisesti. Kannattaa pitää taukoa, jos tuntuu kipua.
Mikäli kireys ei ajan myötä ja venyttelyistä huolimatta helpotu, voi varata ajan lääkärille.”
Tilanteesi ei siis ole mitenkään epätavallinen. Ikäisellesi on normaalia, että esinahan kiinnikkeet eivät ole vielä irronneet. Sinun ei siis tarvitse tehdä mitään. Itsetyydytystä voisi helpottaa liukasteen käyttö.  Halutessasi voit kokeilla Sexpon ohjeita, mutta olethan hellävarainen.
HUOM. jos kireydestä aiheutuu sinulle jotain erityistä haittaa kuten kipuja/vaikeuksia virtsatessa tai itsetyydytyksessä, kannattaa sinun ottaa yhteyttä koulusi terveydenhoitajaan tai terveysaseman lääkäriin pian.
Vinkki: Poikien Puhelimen Pakko kysyä –verkkojulkaisusta saat paljon tietoa poikien murrosikään, kehoon ja kehitykseen liittyvistä jutuista. Kannattaa tsekata!
Tyttöystävä
Monet muutkin miettivät samanlaisia asioita seurustelukumppanin löytämiseen liittyen, kuin sinä. Monet miettivät, riitänkö tällaisena ja saankohan ikinä seurustelukumppania. Vaikka tuntuisi, että ympärillä kaikki muut seurustelevat, asia ei kuitenkaan ole ihan niin. Itseasiassa 13-vuotiaista suurin osa ei seurustele. FINSEX-tutkimuksen mukaan Suomessa aloitetaan vakituinen seurustelu keskimäärin n. 16–17-vuotiaana. Ymmärrän kyllä, että voi olla raastavaa katsoa vierestä kavereiden seurustelua, mutta ihan varmasti säkin vielä kohtaat jonkun ihanan tytön, joka kiinnostuu susta. Aina sellainen ei tapahdu just silloin kuin toivoisi, eikä samaan aikaan, kuin kaverilla. Onkin hyvä olla kärsivällinen ja toiveikas.
Ikävää, että tunnet olevasi ruma. Jokaisessa on kuitenkin viehättäviä ominaisuuksia, ihan varmasti sinussakin. Olisi hyvä nähdä itsessä myös ne hyvät asiat ja oppia hyväksymään oma itsensä sellaisena kuin on – vaikka se ei ihan helppoa aina olekaan. Olet hyvä ja arvokas just sen näköisenä ja sellaisena kuin olet.
Vinkkejä nuorille seurusteluun, aloitteen tekemiseen ja seurusteluun löytyy paljon. Halutessasi varaa itsellesi hyvin aikaa ja lue vinkkejä Nuortennetistä: Voisko se tykätä sekä Miten teen aloitteen?. Hyvä kysymys -palvelusta voit lukea jutun Kuinka lähestyä ihastusta? ja Decibelistä puolestaan löytyy vinkkejä flirttailuun.
Kerrot olevasi valmis seksiin. Monesti on niin, että seurustelun toinen osapuoli ei vielä ole valmis, vaikka toinen olisi. Silloin on tärkeää kunnioittaa toisen rajoja, ja olla painostamatta mihinkään. Seurustelu ei myöskään automaattisesti tarkoita seksiä. Kumppanukset yhdessä päättävät seurustelun pelisäännöistä ja kuuluuko seksi just heidän seurusteluun, ja jos kyllä, niin millainen seksi. Voit vielä tehdä testin Olenko valmis ekaan kertaan? ja tsekata jutun Milloin voi alkaa harrastaamaan seksiä?.
Jos tahdot puhua tilanteestasi tai kaipaat lisää neuvoja, voit jutella Nuortenelämä.fi-chatissa (avoinna ma ja ti klo 14-16) osoitteessa nuortenelämä.fi. Voit saada neuvoa myös muissa nuorille tarkoitetuissa chateissa. Chatteja löytyy Netarista.
Tsemppiterkuin, Riina | Nuortenelämä.fi