Menkat kestäny jo 7 päivää
21.08.2018
Hei!Mun menkat on jo kestäny 7 päivää eikä loppua näy.ei tule yhtä paljon verta kuin aikasemmin. Nää on siis toiset menkat. Ekat kesti 9 päivää. Uskon että mun menkat kestää niin kauan koska mulla ei vuoda yöllä verta. Onko vakavaa vaikka mulla kestäis taas se yheksän päivää. Huomenna tervwys tarkastus pitäiskö sanoo asiasta jotain. Olen siis 14 vuotias tyttö.
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
22.08.2018
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että sinulla on menkat kestäneet 7 päivää ja ekat kuukautiset kesti 9 päivää. Jokaisella tytöllä/naisella on oma kuukautiskiero, mikä saattaa vaihdella muutamalla päivällä. Kuukautiskierto on n.26-35 päivää ja vuoto kestää 2-9 päivää, keskimäärin kuitenkin 5 päivää. Kuukautisten alkamisesta niiden tasaantumiseen (kuukautiset 1 x kk) voi mennä 2-3 vuottakin, joten ole huoletta kyllä ne tasaantuvat ajan myötä.  Ei siis ole mitään hätää vaikka kestäisi 9 päivää tai enemmänkin, voi olla myös että alussa saattaa jäädä kuukausikin väliin ettei menkkoja tule ollenkaan. Sinulla on murrosikä ja paljon fyysisiä muutoksia tapahtuu samaan aikaan. Kannattaa kuitenkin kertoa teveydenhoitajalle jos sinua mietityttää jokin asia.
Kaikkea hyvää sinulle!
Ystävällisin terveisin; Hannele