Miksi selkäleikkaus ei tahdo onnistua?
01.11.2022
Minulla on magneettikuvassa todettu selän välilevytyrä, joka painaa hermojuuren tyveä, ja aiheuttaa hermon puristumaa. Seurauksena on, että oikeaan jalkaan alkaa koskea hyvin vähäinen seisominen ja käveleminen. Jalka on lähes käyttökelvoton. Käsittääkseni voi olla edessä selkäleikkaus. Se on pelottava ajatus. Mistä johtuu, että selkäleikkaukset epäonnistuvat niin usein? Olenko oikeassa, että niiden onnistumisprosentti on tosi pieni muihin leikkauksiin verrattuna? Oma tilanteeni vaikuttaa kyllä epätoivoiselta. Jos mitään ei tehdä, ei ole mahdollisuuksia normaaliin elämään. Jos leikataan, voi vaikka halvaantua, tai saada loppuiäksi kauheat kivut.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
09.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Halusit tietää, miksi selkäleikkaus ei välttämättä onnistu, sekä miten selkäleikkauksen onnistumisprosentti suhteutuu muihin tehtyihin leikkauksiin.
Ajatus leikkauksesta on varmasti pelottava, ja voi nostaa esiin erilaisia kysymyksiä ja huolia. Onkin hyvä selvittää asioita ja vaihtoehtoja tarkoin, ennen mahdollista leikkausta.
Leikkausten onnistuminen riippuu yksilökohtaisista tekijöistä kuten oireista (kesto, voimakkuus, laajuus jne) sekä itse tehtävästä operaatiosta ja sen soveltuvuudesta potilaalle. Ennen leikkauksia tulisikin arvioida potilaan yksilölliset oireet ja leikkauksen mahdolliset hyödyt potilaalle, sekä leikkauksen onnistumisen todennäköisyys.
Voimakaskaan selkäkipu ei sinänsä ole aihe leikkaushoidolle. Selkäleikkaus on aiheellinen, kun sen avulla voidaan laukaista hermopinne, korjata selän virheasento tai poikkeava liikkuvuus. Osa selkävaivoista on kuitenkin sellaisia, ettei niitä voi hoitaa leikkaamalla, koska niihin ei liity rakenteellisia syitä.
Leikkausaihe voi olla välilevytyrä, selkäydinkanavan ahtauma, nikamasiirtymä, osteoporoottinen murtuma, hyvänlaatuinen tai pahanlaatuinen kasvain, etäpesäke tai muu rakennemuutos. Joskus leikkauksen aiheena voi olla sellainen vaikea virheasento, josta on suuri haitta.
Kerroit, että sinulla on todettu välilevytyrä. Välilevytyrä tarkoittaa sitä, että välilevyn keskuksen hyytelömäinen aine vuotaa tai pullistuu ulos ja saattaa painaa tai ärsyttää hermoa. Mikäli kipu säteilee sääreen saakka, puhutaan iskiaksesta. Tällainen pullistuma on usein mahdollista saada vetäytymään takaisin selkämanipulaatiolla. Jos välilevyn rustorenkaat ovat jo kokonaan revenneet ja välilevyn massa on tunkeutunut ulos, ei tilanteeseen saada manuaalisella hoidolla mitään nopeaa hoitotulosta ja kyseeseen voi tulla jopa kirurginen toimenpide. Kannattaa kuitenkin aina kysyä ensin, onko vaivoille jotakin tehtävissä manuaalisesti, ennen kuin ryhtyy mihinkään dramaattisempaan toimenpiteeseen. Vähemmän kuin yksi kymmenestä iskiaspotilaasta joudutaan leikkaamaan. Suurin osa leikatuista saa kuitenkin leikkauksesta hyvän avun alaraajakipuun, mutta osalle voi jäädä jonkinasteisia selkäoireita.
Välilevytyrästä voit halutessasi lukea lisää täällä.
Selkäleikkauksesta toipuminen ja sen onnistuminen riippuu siis omasta selkävaivastasi, kiputilanteestasi ennen leikkausta, kudosten paranemisesta ja leikkauksen kokonaisvaltaisesta onnistumisesta. Mitä kauemmin kipua tai toimintakyvyn haittaa on ollut, sitä pidemmän aikaa toipuminenkin todennäköisesti kestää.
En löytänyt suoraa vastausta siihen, miten selkäleikkausten onnistumisprosentti suhteutuu muihin tehtyihin leikkauksiin. Selkäleikkaushoidosta on apua keskimäärin ainoastaan noin yhdelle sadasta selkäkipuisesta (onnistumisprosentti 1%). Tämän takia kohdennus ja tarkka pohdinta ennen leikkausta on tarpeen huomioida. Onnistumisprosenttiin vaikuttaa se, miten hyvin leikkaus on kohdennettu potilaan tarpeisiin sekä yksilökohtainen paraneminen leikkauksesta.
Selkäleikkauksista voit lukea lisää myös Mehiläisen sivuilta ja Selkäkanavan sivuilta.
Kehotan sinua keskustelemaan vielä lääkärin kanssa tarkoin asioista ja pohtimaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Kirjaa itsellesi vaikka etukäteen ylös kaikki sinua mietityttävät asiat ja käy niitä läpi lääkärin kanssa yhdessä. Suosittelen myös ottamaan jonkun toisen kaveriksi keskustelemaan lääkärin kanssa, jolloin tieto jakautuu useammalle taholle, ja sinua voidaan myös tukea paremmin. Toinen henkilö saattaa myös kysyä sellaisia kysymyksiä, joita sinulle ei välttämättä tule mieleen, mutta jotka voivat silti auttaa sinua.
Hurjasti tsemppiä asian selvittelyyn ja mahdolliseen leikkaukseen!
Po1nt.fi / Po1nt koordinaattori Asta
www.nuortenelama.fi ”