Sukupuolitauti vaiko jotain muuta??
27.05.2022
Noin pari viikkoa sitten huomasin siittimeni päässä (ns. Virtsaputken suuaukolla sisäpuolella) pienen valkoisen näppylän. Ei ole kipeä millään tavalla tai arista muutenkaan. Ei ole muualle samanlaisia ilmestynyt. Voiko kyseessä olla sukupuolitauti? Joona
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
02.06.2022
Hei Joona!
Kiitos kysymyksestäsi. Sukuelinten alueen iholle (niin kuin iholle muuallakin kehossa) voi tulla monenlaisia näppylöitä ilman suurempia syitä. Usein ne ovat ihan vaarattomia.
Sukupuolitauti eli seksitauti voi olla kyseessä siinä tapauksessa, jos sinulla on ollut suojaamatonta seksiä sellaisen henkilön kanssa, josta sinulla ei ole varmaa tietoa, ettei hänellä ole seksitautia. Tällaisten tapausten jälkeen on aina hyvä käydä seksitautitesteissä, vaikka oireita ei ilmenisikään. Seksitaudit ovat monesti oireettomia.
Lue ohjeet seksitautitesteihin hakeutumiseksi Hyvä kysymys -palvelun sivulta.
Jos sinulla ei ole ollut suojaamatonta seksiä, ei kyse ole seksitaudista. Tällöin voit rauhassa odotella näppylän häviämistä, tai jos asia sinua ahdistaa, voit käydä varmuuden vuoksi lääkärillä. Jos näppylä ei näytä häviävän tai niitä tulee lisää, on silloinkin hyvä kääntyä terveydenhuollon puoleen.
Ihanaa kesää toivotellen,
Riina | www.nuortenelama.fi