tuhmien puhumisen vaikeus
08.03.2022
Poikaystävä on kertonut, että olisi kiihottavaa, jos puhuisin ns. tuhmia. Se tuntuu minusta vaikealta. En ole tottunut käyttämään sellaisia sanoja. Minusta seksi on kaunis ja herkkä asia, johon tuhmat puheet eivät sovi. Pitäisikö vaan jotenkin pakottaa itseni puhumaan tuhmia? Olen haaveillut sekuaalineuvojaksi opiskelusta. Arveluttaa vain pitäisikö siinä työssä olla miten ronskipuheinen joillekin asiakkaille. Ainakin pitäisi olla valmis kuuntelemaan vaikka asiakas käyttäisi mitä alapää-sanastoa. Olisi hyvin noloa jos alkaisi punastella ja menisi vaikeaksi.
francesca profil

Seksuaalineuvojaharjoittelija Francesca Vastaa
11.03.2022
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Kuulostaa siltä, että teillä on hyvä luottamus, kun pystytte keskustelemaan seksiin liittyvistä toiveistanne. Vaikka poikaystävästäsi tuhmien puhuminen tuntuisi kiihottavalta, ei se kuitenkaan tarkoita, että sinun täytyisi toteuttaa hänen toivomustaan. Jokaisella on oikeus omiin rajoihin.
Jos kuitenkin haluat kokeilla, voit ensiksi itseksesi puhua ”tuhmia” sanoja tai lauseita, jotka tuntuvat mahdollisimman siedettäviltä itsellesi. Ajan mittaan sanat saattavat muuttua itselle neutraalimmiksi ja saatat huomata, että ne eivät herätä samanlaisia ahdistavia tunteita kuin ennen. Jotkut kiihottuvat myös ”tuhmien” viestien saamisesta eli tätä voi myös kokeilla jos se tuntuu molemmista hyvältä ajatukselta. Jokatapauksessa, on täysin oma päätöksesi, kuinka haluat asiassa toimia eikä pakottamista saa olla.
Hienoa kuulla, että olet kiinnostunut opiskelemaan seksuaalineuvojaksi. Seksuaalineuvojan työhön liittyy pääasiassa asiakkaan kohtaaminen. Olen sitä mieltä, että sanastoon ja siihen liittyviä mahdollisia haasteita ei kannata nostaa kovin korkealle ja kaikesta huolimatta on muistettava, että seksuaalineuvojakin on ihminen jolle erilaiset reaktiot ovat inhimillisiä. Koulutukseen liittyy lisäksi paljon omien asenteiden ja tunteiden pohtimista, joka mahdollistaa näin myös oman kehittymisen. Kokemuksen mukaan rakentuu lisäksi ammattitaito, josta saa varmuutta. Kannustan sinua siis seuraamaan sydämesi ääntä.
Toivottavasti pystyin auttamaan sinua!
Yt, Francesca