Siittiöiden luovutus
04.01.2023
Onko siittiöiden luovuttajaksi kuinka tiukat pääsyvaatimukset? Riittääkö, että on perusterve ilman lääkitystä oleva normaalikuntoinen mies? Itseäni kiinnostaa ja kiihottaa se luovutustilanne. Eikö siellä olekin mahdollisuus katsoa pornoa samalla kun tyydyttää itseään? Ja voiko siellä olla naisen kanssa, ja että nainen tyydyttäisi minua? Olen varma, että nauttisin siitä, jos vaan luovuttajaksi kelpaisin.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
04.01.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Siittiöiden luovuttamisen tarkoitus on auttaa heitä, jotka kärsivät tahattomasta lapsettomuudesta tai kumppanin puuttumisesta. Luovutettujen siittiöiden avulla pyritään turvaamaan suurimpana lahjana vauva heille, jotka sitä hartaasti toivovat. Siittiöiden luovuttamiseen tulisi siis liittyä myös halu auttaa heitä, jotka apua tarvitsevat.
Siittiöiden luovutus ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista, vaan se on melko monivaiheinen prosessi. Ikäsi perusteella sopisit hyvin luovuttajaksi sillä luovuttajien ikähaarukka on 20-45-vuotta. Terveys on edellytys. Luovuttajan lähisuvussa ei saa esiintyä vakavia perinnöllisiä sairauksia. Nämä tutkitaan yleensä haastattelun avulla, jonka hoitaja tekee. Huom. Mikäli perinnöllinen sairaus on esimerkiksi astma tai atopia, eivät nämä yleensä ole esteinä luovutukselle.
Tämän jälkeen spermasta tehdään analyysi ja spermaa pakastetaan kokeeksi. Sperman laatua tutkitaan. Mikäli sperman katsotaan sopivan luovutettavaksi, luovuttaja tapaa erikoislääkärin. Lääkäri tekee terveystarkastuksen ja luovuttajalta otetaan näytteitä, joiden avulla poissuljetaan mm. veriteitse tarttuvat hiv,- ja hepatiittisairaudet, mahdolliset muut infektiot tai kromosomipoikkeamat.
Saat myös asianmukaista tietoa sinun omasta hedelmällisyydestäsi sekä terveydentilastasi, mutta myös lahjoittamiseen liittyvistä asioista. (Terveydelliset, lääketieteelliset, juridiset sekä taloudelliset asiat luovutuksesta). Näiden vaiheidn jälkeen, mikäli sinut on hyväksytty sukusolujen lahjoittajaksi, siitiöiden luovuttaminen aloitetaan.
Luovutuskertoja tarvitaan luovutuspaikasta riippuen n. 5-10 ja sinun tulee sitoutua niihin kaikkiin. Usein itse näytteenanto tapahtuu rauhallisissa tiloissa. Usein saatavilla on eroottista materiaalia, jotta luovutus on mahdollista. Joissakin paikoissa kone kerää sperman talteen (mm. joissain paikoissa ulkomailla), mutta sairaanhoitaja ei osallistu itse tapahtumaan. Sperman luovutuksessa laboratorio-olosuhteissa puhtaus on kaiken a ja o. Siksi ainoastaan sinä saat osallistua itsesi koskemiseen. Periaatteessa tyttöystäväsi voi olla mukana, mikäli se auttaa sinua kiihottumaan, mutta hän ei voi koskea sinuun. Sperman luovutuksen tilanteesta voi haaveilla omissa fantasioissaan mikäli se tuntuu kiihottuvalta. Kuitenkin oikeassa luovutustilanteessa aikaa ei ole kovin paljon ja tärkeintä on halu auttaa lapsettomuudesta kärsiviä.
On myös hyvä muistaa, että mikäli spermasta syntyy jälkikasvuna lapsi, on kyseisellä lapsella oikeus saada tietää 18-vuotiaana kuka hänen biologinen isänsä on. Näin silloin, mikäli lapsella itsellään on tiedossa hänen hedelmöitystapansa.
Mikäli koet vilpitöntä halua auttaa lapsettomia, on siittiöiden luovuttaminen siihen hieno tapa!
Terv. Stinke