toisen vahingosta iloitseminen
21.04.2022
Onko totta, että vahingonilo on monelle paras ilo? Olen pannut merkille, että jotkut ovat hirmu iloisia, kun toiselle sattuu vahinko, että puhkeaa vaikka autosta rengas, tai liukastuu ja kaatuu tai ampiainen pistää.
thumbnail image1

Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
22.04.2022
Hei,
”Vanhingonilo on paras ilo” on sanonta, jota ei ole tarkoitettu otettavaksi täysin kirjaimellisesti, kuten ei yleisesesti muutenkaan sanontoja tai sananlaskuja. Tämä sanonta on tarkoitettu enemmän sarkasmina eli vahingonilon ei pitäisi todellisuudessa olla paras ilo.
On toki ikävää, että olet kokenut toisen epäonnen olevan jonkun toisen mielestä hauskaa tai kivaa. On hyvin vaikeaa ymmärtää, miksi kukaan iloitsisi siitä, että toista sattuu tai tapahtuu jotain ikävää. Kaverit voivat vitsillä nauraa, jos toinen kaatuu tai tapahtuu jotain muuta semmoista, joka aluksi huvittaa, mutta jos toista sattuu, kavereidenkin empatia herää ja ymmärtävät, että kyse ei ole enää hauskasta tilanteesta. Toki kateus voi joillain ihmisillä aiheuttaa toisen vahingonilosta iloitsemista, mutta kuvailemasi tapaukset eivät vaikuta semmoisilta.
Terveisin, Piia