apua
23.09.2016
Heippa!
Oon nyt seurustellu n.1kk mun poikaystävän kanssa. Se sano mulle yks kerta et haluis sormittaa mua. Mä sanoin et nyt eii oikeen moodil. Siis mitä se sormetus käytännössä tarkoittaa. Mitä poika tarkoittaa sormetuksella. Mitä sillon tehään ja pitääkö mun tehö jotain? Otanks mä sit siltä suihin sen jälkeen?
Toinen kysymys. Mul on aika karvanen alapää nii tiiän et se sormettaa mun pilluu jotenkin joten se näkee sen. Se on ennen hyväilly sillee housujen päältä mut ei ikinä sillee et mulla ei olis housuja. Miten mun kannattaa sheivata? Noloa myöntää mutta mulla on karvoitusta tuolla pakaroitten välissä sillee niinku persereijän kohdalla. Miten mä voin sieltö sheivata? En oikee oo halukas mitään vaksausta tekemään. Ja en oo menos mihikkää kauneushoitolaa et ne sheivaa mun puolesta.
Kiitos! ---

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.09.2016
Hei,
Pääasia aina kun on seksistä kyse on se ettei suostu mihinkään sellaiseen mihin ei itse halua. Eli jos sinä haluat että poikakaverisi hyväilee sinua niin se on ookoo, mutta ellei se tunnu hyvältä tai ei sillä hetkellä huvita niin sinun ei missään nimessä ole pakko suostua. Se on tänä päivänä aivan liian yleistä että nuoret, sekä tytöt että pojat, kokevat että heiltä odotetaan että olisivat aina valmiita seksiin, vaikka näin ei ole.
Sormettamisella tarkoitetaan yleensä naisten sukupuolielinten ja/tai emätinaukon hyväilyä sormilla/kädellä. Yleensähän se tapahtuu suutelemisen tai esileikin yhteydessä, joko niin että molemmat hyväilevät toisensa samanaikaisesti, tai niin että vuoronperään "hoidetaan" ensin toista ja sitten toista. Eli joko sinä voit samanaikaisesti hyväillä poikakaveriasi (housujen päältä tai ilman housuja), tai sitten niin että hän hyväilee ensin sinua ja sen jälkeen on sinun vuorosi. Tärkeintä on kuitenkin muistaa että ellet sinä halua niin sinun ei ole pakko. Ellet sinä ole vielä hyväillyt hänen penistä ilman vaatteita niin sosittelen kuitenkin että tutustuisit penikseen ilman vaatteita ennen kuin otat suihin. (ei suinkaan sen takia että suihinotto olisi mitenkään vaativaa tai vaikeaa, mutta ainoastaan sen takia että saisit rauhassa tutustua ensin. Suihin ottaminen voi myös tuntua vähän pelottavalta ellei ole aikaisemmin koskenut koko penikseen.) Eli riippuen siitä minkä verran olette tutustuneet toisiinne niin etenet aivan sitä vauhtia mitä tuntuu sinusta oikealta.
Kaikilla aikuisilla naisilla ja murrosiän läpikäyneillä tytöillä on karvainen alapää, joten sitä on aivan turha hävetä. Jotkut sheivaa, ja toiset taas ei - sen täytyy olla oma valintasi eikä kenelläkään muulla ole oikeutta päättää asiasta. Ellet ole aikaisemmin sheivannut ollenkaan niin suosittelen että aloittaisit sheivaamalla ainoastaan bikinirajan, niin että karvoitus pysyy pikkuhousujen reunojen sisällä. Voit myös leikata saksilla karvoitusta niin että se on n. 1-2 cm pituista. Tällä tavalla karvoitusta on vähemmän- kundi ei eksy karvoitukseen mutta sheivaaminen ei myöskään aiheuta niin pahaa kutinaa kuin jos poistaisit kaiken. Karvoituksellahan on oma tehtävänsä alapäässä (pitää läpötilan sopivana ja johtaa kosteuden pois) - ja jos karvoituksen poistaa kokonaan niin siitä seuraa yleensä omat ongelmansa. Jatkossa voit kokeilla vähän eri tyylejä kunnes koet löytäneesi sinulle sopivan. Mielestäni sinun ei kuitenkaan tässä vaiheessa tarvitse pakaroiden välissä sheivata koska siitä seuraa aivan varmasti kutinaa, ja just sitä paikkaa on hankalaa raapia herättämättä huomiota. Jos myöhemmin toteat että karvoitusta pakaroiden välissä on niin paljon että sinä haluat sitä poistaa niin suosittelen vahausta. Mutta älä tällä hetkellä mieti asiaa - eihän kundi ole vielä sinnepäin menossa :)
Onnea matkaan ja kysy vaan uudestaan jos jokin asia jäi epäselväksi.
Haleja
Tessi