13 raskaana? Vai muuta?
30.10.2017
Moi... En tiedä oonko raskaana ja oon 13 vuotias tyttö. Oon harrastanut yhdyntää yhden pojan kanssa, siitä aikaa ehkä 1 kuukausi tai max. 1 ja puoli kuukautta. Mulla on nyt jääny jo kahdet kuukautiset välistä ja siitä aloin miettimään että mikä on vikana, voiko johtua stressistä & masennuksesta ? Mun vatsa on ollu aina vähän pyöreä mut hieman pyöreämpi nyt, saattaa johtuu turvotuksestakin. En oo vielä ostanu raskaustestiä enkä kertonu kellekkään. Mua pelottaa se et jos kerron nii vanhempien ja ystävien reaktio, puhumattakaan poikakaverista. Rinnat ei ole olleet kovinkaan paljoa aremmat kuin yleensä ja ei oikein oo pahoinvointiakaan ollut. Pelkään vaa sitä et mitä muut sanoo siitä. Jos oon mahollisesti raskaana mitä mun pitäis tehä nyt...? -kinnara
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.11.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Jäin kysymyksessäsi kaipaamaan tietoa siitä käytittekö yhdynnän aikana ehkäisyä? Tai ovatko kuukautisesi olleet tähän saakka säännölliset? Kuten itsekin toteat, stressi saattaa vaikuttaa siten, että kuukautiset jäävät tulematta.
Mikäli ette yhdynnässä käyttäneet ehkäisyä, suosittelen tekemään raskaustestin. Raskaustestin tehtyäsi, sinun ei tarvitse enää miettiä. Mikäli raskaustestin tulos olisi positiivinen, olisi erityisen tärkeää kertoa asiasta vanhemmillesi, jotka voivat tukea sinua päätöksessäsi mitä raskauden suhteen päätätkään. Ja tietenkin, jos olisit raskaana, pojalle jonka kanssa olit yhdynnässä tulisi myöskin kertoa. Kohdallasi voidaan miettiä ikääsi ja pojankin ikää, jonka kanssa olit yhdynnässä. Sekä sitä oliko yhdyntä vapaaehtoista vai pakotettua. Mutta myöskin sitä, että toiseen voi tutustua muutoinkin kuin yhdynnän avulla ja olisi suositeltavaakin. Lisäksi olisi hyvä tutustua itseensäkin, jotta pystyisi kertomaan toiselle mistä pitää ja mistä ei pidä.
Jos käytitte ehkäisyä, ja ehkäisyvalmisteen käyttö on ollut valmisteen ohjeiden mukaista, et luultavasti ole raskaana, mutta varmuuden siitä saat tekemällä raskaustestin.
Oletpa sitten raskaana tai et, jatkossa, mikäli aiot olla yhdynnässä, yhdynnän on oltava sinulle vapaaehtoista eikä sinua saa siihen kukaan pakottaa. Myöskin tulee huolehtia ehkäisystä, että välttäisit mahdolliset ei toivotut raskaudet. Kondomi ehkäisyvalmisteista on ainut, joka suojaa niin ei toivotuilta raskauksilta kuin seksin välityksellä tarttuvilta taudeiltakin. Lisäksi huolehtimalla ehkäisystä, osoitetaan kunnioitusta kumppania kohtaan.
Nyt siis raskaustestin tekoon ja jatkot sitten raskaustestin tuloksen mukaan.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.