13v ja raskaana
16.12.2014
Eli olen siis 13v tyttö... Sain juuri selville (tekemällä raskaustestin) että olen raskaana!! Olen ollut yhdynnässä vain yhden pojan kanssa (myös 13-vuotias), eli hänen on pakko olla isä. Harrastimme seksiä siis 1 ja puoli kuukautta sitten. Meillä ei ollut ehkäisyä.
Mutta voiko testi valehdella? Minulla on ollut vähän painonnousua ja muutenkin turvotusta sekä itken nykyään helpommin. Kuukautisiani ei ole tullut kahteen kuukauteen. Johtuvatko nämä
raskaudesta?
Poika ei vielä tiedä tästä mitään. Ei äitini tai isäpuolenikaan. Miten pystyn kertomaan heille?
Ja jos olen raskaana, niin mitä sitten tapahtuu? APUA!!
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
17.12.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terveisin, nuorisotiedottaja Liselott
PS! Nyt sinun on pakko otta yhteyttä äitiysneuvolaan! Niin nopeasti kun vaan pystyt! Jos haluat käyttä mahdollisuutesi aborttiin, aika on jo loppumassa, eli soita sinne jo tänään. Käy kunnan/kaupungin nettisivuilla ja käytä hakusana äitiysneuvola, niin löydät yhteystiedot!
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Positiivinen raskaustesti ja kuukautisten poisjääminen viittaavat siihen, että olet raskaana. Raskaustesti mittaa virtsasta raskaushormonia, jota erittyy naiselta vain silloin, kun hän on raskaana. Positiivinen tulos raskaustestissä on harvoin virheellinen.
Nyt sinun tulee mahdollisimman pian ottaa yhteyttä joko oman asuinalueesi terveyskeskukseen, äitiysneuvolaan tai kouluterveydenhoitajaasi, ja kertoa tilanteestasi.
Terveyskeskusten yhteystiedot löydät tästä linkistä: http://www.turku.fi/terveysasemat
Äitiysneuvoloiden yhteystiedot löydät täältä: http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=4488&culture=en&contentlan=1
Voit myös soittaa neuvolan Neuvontapuhelimeen maanantaista torstaihin klo 8-14 ja perjantaisin klo 8-13. Palveluun vastaa äitiysneuvolan terveydenhoitaja tai kätilö. Numero on 02-2662235.
Terveydenhuollon ammattilaiseen tulee ottaa yhteyttä heti raskauden alussa, joten ota yhteyttä saman tien. He voivat varmistaa raskauden tekemällä vielä uuden raskaustestin sekä neuvoa, miten sinun tulisi toimia jatkossa.
Olet varmasti peloissasi tilanteesta ja asiasta kertominen tuntuu vaikealta. Sinun kannattaa kuitenkin kertoa asiasta myös äidillesi tai jollekin läheiselle aikuiselle, joka voi tukea sinua ja auttaa hoitamaan asiaa eteenpäin. Suunnittelematon raskaus asettaa sinut väistämättä tilanteeseen, jossa joudut pohtimaan eri vaihtoehtoja. Eri vaihtoehdoista voit keskustella terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Nuoresta iästäsi johtuen on tärkeää, ettet jää miettimään asioita yksin.
Hyvää joulunaikaa sinulle,
Maria - Nuortenelämä.fi