apua!
28.03.2014
Hei! Mua on vaivannut yksi asia jo melko pitkään. Nimittäin me poikaystäväni kanssa päädyimme yhdyntään joitain kuukausia sitten ja siinä sitten kondomi lipsahti pois paikoiltaan. Kiidimme suoraan apteekkiin ostamaan je-pillereitä, mutta siitä lähtien olen kuitenkin epäillyt olevani raskaana.... Mitä pitäisi tehdä? hupsis

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
03.04.2014
Hei!
Hyvä, että olitte valppaina ja piditte huolta myös jälkiehkäisystä tapahtuman jälkeen. Et kerro, onko kuukautisesi tulleet tämän tapahtuman jälkeen? Kuukautiset kun ovat varmin merkki siitä, että nainen ei ole raskaana. Jos kuukautisesi ovat tulleet normaalisti, ei sinulla ole mitään syytä epäillä olevasi raskaana.
Joskus kuukautiskierto voi kuitenkin häiriintyä jälkiehkäisyn sisältämien hormonien takia, joten vaikka et olisi vielä saanut kuukautisiasi, ei se automaattisesti tarkoita, että olisit raskaana. Ei edes vaikka kuvittelet kärsiväsi raskaudelle ominaisista oireista, kuten pahoinvoinnista tai rintojen aristuksesta tms. Monesti ihminen murehtiessaan luulee tunnistavan itsessään juuri tiettyjä oireita ja vakuuttelee siitä syystä olevansa esim. raskaana.
Helpoiten varmistat asian tekemällä raskaustestin. Raskaustestejä saat apteekista noin 10€ hintaan ja ne voidaan tehdä 7-10 päivän jälkeen siitä päivästä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa - eli sinun tapauksessasi voit tehdä testin vaikka samantien. Raskaustestin pakkausselosteesta löydät tarkemmat ohjeet sen käyttöön.
Tuskin sinulla on syytä huoleen, mutta tee raskaustesti mielenrauhan saamiseksi!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott