e-pillerit
06.08.2014
Hei!
Ajattelin kysyä asiaa joka minua hieman mietityttää. Tarkoitus oisi aloittaa e-pillerit. Kun on syönyt yhden liuskan ja tulee "tauko", niin voiko "tauon" aikana harrastaa seksiä tulematta raskaaksi ? Tyttönen

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
08.08.2014
Heippa.
Olet ymmärtänyt asian aivan oikein. Myös tauon aikana voita harrastaa seksiä tulematta raskaaksi. Yleensähän kuukautiset alkavat tauon 2 tai 3 päivänä. Kun aloitat pillereiden käytön, mikäli et ole sitä ennen käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä sinun tulee (pillerimerkistä riippuen) käyttää toista ehkäisymenetelmää ensimmäisen 7 päivän ajan, mutta tämän jälkeen voi luottaa pillereihin kunhan syöt niitä säännöllisesti niin kuin pitää.
Pyydä kuitenkin että kätilö selittää sinulle tarkkaan kaikki nämä seikat kun se antaa sinulle pillerit koska eri pillerimerkeissä tosiaan voi olla pientä eroa käyttötavoissa. Aina saa kysyä!
Terveisin
Teresa