en tiedä mistä johtuu..?
02.06.2014
Hei! ongelmani on etten tiedä mitä kehossani nyt oikein tapahtuu...?
Olen siis 17-vuotias nuori nainen ja olen syönyt yaz pillereitä 3kk nyt ollut taukoa n. 3vk. Tämän kolmen viikon aikana olen ollut yhdynnässä kortsun kanssa mutta myös ilman niin ettei poikaystäväni ole tullut sisään.. OTETTU ajoissa aina pois.. nyt kuitenkin yhtä äkkiä huomasin että rupes tulee vuotoa. Enkä tiedä onko normaalia kun menkat on tullu pillereiden aikana normaalit (söin ennen yazeja niin 3kk satsin zoelyja) sillonki tuli menkat normaalisti. MIstä tää voi johtua onko kierto sekaisin, olenko raskaana vai johtuuko vain siitä että olen pitkästä aikaa harrastanu enemmän seksiä kuin yleensä?
Kysyisin myös kun ostin uudet yazit voinko alottaa ne kesken kierron ja jos voin niin pitääkö olla lisä ehkäisyä jonkun tietyn ajan ja jos nää menkat jatkuu nii voinko alottaa normaalisti pillerit
~avuton~

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
03.06.2014
Hei!
Lähetimme kysymyksesi kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiinalle. Laitan hänen vastauksensa tänne niin pian kuin saan sen.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei
Kiertosi on nyt sekaisin koska olet lopettanut pillerit. Usein on niin, että voi mennä muutamasta kuukaudesta jopa puoleen vuoteen, ennenkuin kierto on säännöllinen pillereiden jälkeen. Usein jonkinmoinen vuoto tulee aika pian pillereiden käytön lopettamisen jälkeen. Mahdollista on myös, ettei vuotoa tule pariin kuukauteen.
Välivuotoja ja epäsäännöllisyyttä voi olla, ja kuukautiset saattavat kestää puolet pidempäänkin kuin aiemmin, tai olla paljon lyhyemmät. Kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia.
Taukoja ei ole tarpeellista pitää välillä ellei siihen ole jotain lääketieteellistä syytä. Vaikka söisit pillereitä, etkä tarvitse sitä ehkäisyyn, siitä ei ole haittaa elimistöllesi. Enemmän haittaa on siitä, jos aloittaa ja lopettaa vähän silloin tällöin. Tälläinen sekoittaa hormonitasapainoasi entisestään. Usein ajatellaan, että "on hyvä antaa kropan levätä" välillä. Tämä ei kuitenkaan ole tarpeen. Nykyajan e-pillereissä on niin pienet hormonimäärät ettei vaaraa ole.
Se, että keskeyttää yhdynnän, ei ole koskaan luotettava ehkäisykeino. Lähes aina siemennestettä tulee muutamia tippoja jo ennen varsinaista siemensyöksyä, vaikkei tätä itse sattuisi huomaamaan. Yhdessä millilitrassa siemennestettä on noin 6 000 000 siittiötä, joten riski on aina olemassa, ellei kondomia käytetä koko yhdynnän ajan.
Jos haluat aloittaa pillerit uudelleen, on se tehtävä niin, että aloitat kuukautisvuodon ensimmäisestä päivästä. Silloin ehkäisy on luotettava jo heti ensimmäisestä pilleristä lähtien. Vaihtoehtoa, jossa aloitat kesken kierron ja käytät lisäehkäisynä kondomia, en suosittele, kuukautiskierron sekavuudenkin vuoksi. Ja jos joka tapauksessa joutuisit käyttämään kondomia, kannattaa käyttää sitä, ja aloittaa pillerit ensimmäisenä vuotopäivänä, ja näin kondomia ei sitten tarvitakaan.
Odota seuraavaa vuotoa, mutta jos olet huolissasi mahdollisesta raskaudesta, voit huoletta tehdä apteekin raskaustestin varmistaaksesi asian.
Kesäterveisin, kätilö/seksuaalineuvoja Kristiina