Järjetön raskauspelko
07.08.2017
Hei! Olen tulossa hulluksi raskauspelkoni suhteen! Olen harrastanut seksiä useasti poikaystäväni kanssa. Olemme aina käyttäneet kondomia, ja lisäksi olen syönyt hieman alle puoli vuotta e-pillereitä ilman unohduksia. Kondomia emme ole etukäteen testanneet esim. veden avulla onko se ehjä, mutta silmämääräisesti tarkasteltuna mikään ei ole mennyt rikki. Kuukautiseni ovat olleet normaalit, mutta jostain olen saanut pelon raskaudesta.
Tarvitsen jonkun sanomaan, että todennäköisyydet siihen ovat olemattomat. Kuinka suuri mahdollisuus on tulla raskaaksi tilanteessani, ja kuinka luotettavia elintarvikeliikkeistä saatavat raskaustestit ovat? Vaikuttavatko e-pillerit tai kuukautiset testin tulokseen? Raskaushullu

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.08.2017
Hei,
Anteeksi että olet joutunut odottamaan näin kauan vastausta, veikkaan että kyseinen asiantuntija jolle kysymyksesi lähetin on vielä lomalla. No, vastaanpa sitten itse.
Jos syöt e-pillereitä JA kaytätte kondomia raskauden mahdollisuus on todella pieni. Sekä pillerit että kodomit ovat oikein käytettyinä aivan turvallisia. Ennen käyttöä kondomia ei kuitenkaan kannata testata vedellä sillä silloin todennäköisyys on suurempi että kondomi vanhingoittuu.
Tänä päivänä kuulee melko usein naisista jotka väittävät käyttäneensä ehkäisyä mutta tulevat silti raskaaksi, ja kyllähän sitäkin sattuu mutta todella, todella harvoin. Yleensä kyseessä on kuitenkin joku pieni moka, unohtuneet pillerit tai kortsu lompakossa seksin aikana. Joten älä usko ihan kaikkea mitä luet. Jos käytät sekä kondomia että pillereitä et tule raskaaksi. Piste.
Raskaustestit mitkä saa ostaa ruokakaupassa ovat kyllä yhtä luotettavia kuin ne joita käytetään terveyskeskuksissa. Nehän toimii niin että reagoivat tiettyyn määrään hormonia virtsassa, joten jos raskaus on jo alkanut (2-3 viikkoa sitten) hormonimäärä on niin suuri virtsassa että testi huomaa sen. Pillerisi eivät vaikuta testeihin millään tavalla.
Ota rennosti, käytä ehkäisyä ja nauti seksistä.
Haleja
Tessi