Kysymys e-pillereistä ja taukoviikosta
14.01.2019
Aloitin hiljattain e-pillerit. Kysymykseni kuuluu näin: Voinko jättää muun ehkäisyn pois nyt, kun käytän e-pillereitä? Pyrin ottamaan sen klo 16.30, mutta aina se ei ole mahdollista: Olen ottanut pari kertaa pillerin n. klo 17.30 ja kerran klo 17.15. Ymmärtääkseni ehkäisyteho ei silti ole kärsinyt?
Voinko em. syyn vuoksi tulla raskaaksi taukoviikolla?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
18.01.2019
Hei!
Kiitos viestistäsi. Kysyt, voitko jättää muun ehkäisyn nyt pois, kun käytät e-pillereitä. Haluat myös varmistaa, että eihän ehkäisyteho ole heikentynyt, kun olet joskus ottanut e-pillerin n. tunnin myöhemmin kuin yleensä. Kysyt, voitko tulla raskaaksi taukoviikolla.
Muun ehkäisyn voi jättää siinä tapauksessa pois, jos olet varma siitä, että sinulla tai seksin toisella osapuolella ei ole seksitautia. Kondomi on ainut ehkäisymenetelmä, joka oikeinkäytettynä suojaa ei-toivotun raskauden lisäksi seksitaudeilta. Täältä Väestöliiton sivuilta voit vielä lukea kondomista luopumisesta: https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/ehkaisy/ehkaisymenetelmat/kondomi/kondomin-kaytosta-luopuminen/.
Ehkäisytehoon ei vaikuta, jos olet joskus ottanut e-pillerin tunnin tavallista myöhemmin. Sen vuoksi et siis voi tulla raskaaksi taukoviikolla. Oikein käytettynä e-pillerit ehkäisevät raskautta normaalisti aina myös taukoviikkojen ajan.
Lue vielä omien pillereidesi pakkausselosteesta, kuinka toimia, jos tulevaisuudessa unohdat ottaa pillerin oikeaan aikaan. Älä kuitenkaan nyt murehdi, tunnin viivästymästä ei ole haittaa! Hienoa, että huolehdit ehkäisystä vastuullisesti.  :)
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi