Mahdollinen raskaus?
21.06.2017
Hei,
Minulla on ongelma, koska oelkään olevani raskaana. Olen ollut noin viikko sitten suojaamattimassa yhdynnässä jossa poika laukesi sisään, ja sen jälkeen maha on ollut kipeä, on ollut huimausta, väsymystä ja muitakin oireita paljon. Kuukautiseni pitäisi alkaa tällä viikolla (1-1,5 vko yhdynnän jälkeen) joten mahakipu voisi johtua niiden alkamisestakin. Voisiko mahakipu liittyä myös anaaliseksin jälkeisiin "oireisiin"?
Ovulaationi laskujeni mukaan pitäisi olla ollut noin 2vko ennen yhdyntää, mutta voinko silti olla raskaana, sillä outoja oireita on ilmaantunut.
Mitä tehdä?
jasmiinaeliisa

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
29.06.2017
Hei,
aina on toki mahdollista, että voit olla raskaana koska olit suojaamattomassa yhdynnässä. Oireesi kuitenkin sopivat myös hyvin alkaviin kuukautisiin, tai pelkästään voivat olla stressin aiheuttamia, koska pelkäät olevasi raskaana. Sanoisin, että odota rauhassa nyt kuukautisten alkamista, mikäli niitä ei viikon kuluttua ole tullut, tee raskaustesti. Terveyskeskuksen kautta saat sen myös verestä, jolloin vastaus näkyy jo aiemmassa vaiheessa kuin virtsasta. Muista, että kuukautiset voivat myöhästyä stressin ja pelon vuoksi myös. Anaaliseksi voi tietenkin aiheuttaa kipuja, mutta ne olisivat enemmänkin lihaksistossa silloin. Ovulaation ajankohdasta ei voi milloinkaan olla 100% varma, vaikka aina olsi ovulaatio samaan aikaan, ei voi varmuudella sanoa milloin seuraava on.
Yritä olla stressaamatta ja odota viikko, sitten teet testin ellei kuukautisia näy.
Ystävällisin terveisin Kristiina
Kätilö, seksuaalineuvoja, uroterapeutti