Raskaanako?
24.05.2015
Moikka! Olen 13v tyttö ja pelkään olevani raskaana. Minä ja poikaystäväni (15v) vietimme yhdessä aikaa 21.5 ja hän kysyi, saako kokeilla yhden työnnön ilman kortsua. En ajatellut asiaa ihan loppuun asti ja myönnyin. Olemme ennenkin olleet yhdynnässä, mutta kaikki edelliset kerrat kortsun kanssa. Illalla hänen lähdettyään kotiinsa aloin panikoida ja miettiä voiko olla mahdollista, että olisin raskaana. Harkitsin hakevani seuraavana päivänä terveydenhoitajalta jälkiehkäisytabletin, mutta muutin mieleni koulussa. 22.5 alkoivat myös menkat, joiden olisi pitänyt alkaa vasta 25.5, joten huokaisin helpotuksesta. Menkat ovat kyllä olleet ehkä hieman normaalia vähäisemmät. En uskalla kertoa epäilyksistäni äidille, koska hän on sanonut monesti että en saisi olla yhdynnässä alle 16v (äiti ei siis tiedä ollenkaan mistään edellisistä kerroista). Pelkään ihan hirveästi olevani raskaana enkä tiedä mitä tehdä. Tämän kaiken perusteella, onko mahdollista olla raskaana? heips67
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
26.05.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi!
Täyden varmuuden siitä, oletko raskaana vai et, saat tekemällä raskaustestin. Suosittelen tekemään raskaustestin jo nyt ja uudelleen, mikäli seuraavat kuukautiset ovat myöhässä.
Kuukautisten alkaminen suojaamatonta yhdyntää seuraavana päivänä viittaisi siihen, ettet ole raskaana. Suojaamattomassa yhdynnässä on kuitenkin aina raskauden mahdollisuus olemassa. Rohkaisen sinua tekemään raskaustestin, jotta saat varmuuden asiasta.
Oletko jutellut raskauden pelostasi poikaystäväsi kanssa? Vaikka en tunnekaan äitiäsi, uskon, että hän olisi ylpeä sinusta, jos rohkaistuisit juttelemaan myös hänen kanssaan, vaikka et raskaana olisikaan.
terveisin,
Miia, terveydenhoitaja – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.