Raskaus
10.04.2014
Johtuuko usein se jos ei tuu raskaaksi siitä ettei tiedä koska ovulaatio on? Tai on epäsäännöllinen kierto..onko esim 28-33pvä epäsäännöllinen? vai onko normaalia että se vaihtelee joskus päivillä? Onko esim 5 päivää ennen mahdollista tulla kovinkaan helposti raskaaksi?

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
10.04.2014
Hei!
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin kätilö/seksuaalineuvoja Kristiinalle, laitan vastauksen tänne niin pian kuin saan sen!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei!
Kuukautiskierron pituus vaihtelee, mutta on yleensä suunnilleen 24-42 päivää. Sillä ei niinkään ole merkitystä, onko kierto lyhyt vai pidempi. Kierron pituus voi myös vaihdella kuukausittain, eli viikonkin heitto on normaalia.
Kuukautiskierto on herkkä juttu, ja reagoi joskus helposti esim. stressiin tai sairaus/esim . antibiootit voi myös lyhentää tai pidentää kiertoa.
Paras aika raskaaksi tulemiseen on yleensä kierron puolivälissä, eli jos kiertosi on esim n. 28vrk, paras aika raskaaksi tulemiselle on n.14 pv kuukautisten alkamisesta.
Apteekista voi ostaa ovulaatiotestin, joka kertoo, milloin on sopiva aika yrittää. Raskauden mahdollisuus on kyllä kierron jokaisena päivänä, myös kuukautisvuodon aikana.
Terkuin kätilö/seksuaalineuvoja Kristiina