sormettaminen
14.09.2022
Sellaista tänne tulin kysymään, että onko normaalia jos sormettaminen ei tunnu yhtään miltään? Olen kyllä testaillut kehoani paljon, mutta en tunnu saavan mitään nautintoa jos laitan sormet tai jotain muuta emättimeen. Mistä voisi johtua ja voiko sille tehdä jotain? Pieni huoli on kun ensimmäinen seksi kerta on tosi lähellä ja jos en saakkaan siitä mitään irti. Kaikkihan saavat nautintoa henkilökohtaisesti eri jutuista mutta silti ois ihan kiva tietää.
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
26.09.2022
Hei!
Tästä ei kannata olla ollenkaan huolissaan. Suurin osa naisista ei saa  orgasmia pelkän emättimen koskettelulla tai pelkässä yhdynnässä, eikä välttämättä koe pelkästään emättimen kiihottamista mitenkään erityisenä. Kiihottuminen ja orgasmin saaminen vaatii lähes aina lisäksi klitoriksen kiihottamisen. Klitoris on hyvin keskeinen asia naisen nautinnossa lähes jokaisella.
Kun ensimmäinen seksikokemus/yhdyntä tulee ajankohtaiseksi, onkin tärkeää muistaa riittävän pitkä esileikki, ja juurikin klitoriksen kiihottaminen. Voit koittaa joko kertoa sanoin tai näyttää ohjaamalla
kumppanillesi mihin ja millä voimakkuudella haluat itseäsi kosketettavan. Eka kerta monesti jännittää muutenkin,eikä orgasmia välttämättä saa. Siitäkään ei tarvitse huolestua, eikä se tarkoita ettetkö voisi saada ollenkaan orgasmia. Seksuaalinen nautinto on elämänpituinen oppiminen ja seikkailu joten tutustu rauhassa itseesi ja kumppaniisi ja tehkää tutkimusmatkoja toistenne seksuaalisuuteen.
Terkuin Kristiina, seksuaalineuvoja