Voiko muka olla edes mahdollista
12.12.2013
Hei! Yritimme harrastaa poikaystäväni kanssa seksiä (täästä nyt n. 5viikkoa), mutta siitä ei oikein tullut mitään. Pojalla ei oikein seissyt kunnolla ja itse olin hyvin kireä. Seuraavana päivänä kuukautiseni tulivat niinkuin kuuluukin. Olen syönyt e-pillereitä jo yli vuoden lääkekäytössä ja olin ottanut ne niinkuin kuuluukin. Parin viikon päästä tuli välivuoto (tullut aikaisemminkin), menin terveydenhoitajalle ja pyysin pillereiden vaihtoa. Sain uuden merkin kokeiluun ja Samalla terveydenhoitaja sanoi että pillereiden teho ei ole riittävä. Hiukan aloin miettiä jo silloin raskauden mahdollisuutta, mutta ajattelin ettei tuskin nyt kuitenkaan. Sitten pari päivää ennen lumetablettien ottoa tuli yhtenä päivänä veristä vuotoa, jota ei ole tapahtunut aiemin ja kuukautiset tulivat päivää myöhemmin ja kestivät vain sen yhden päivän kun normaalisti kesto on ollut n. 4-5 pv ja nyt mielessä on taas raskauden mahdollisuus? Ihmeissään

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Ungdomsinformatören Lena Vastaa
16.12.2013
Hei!
Lähetimme vastauksesi asiantuntijallemme terveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessille, saat vastauksen tähän niin pian kuin saamme sen!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei,
Naisten hormoni- ja kuukautisjutut voivat välillä olla todella hämmentäviä, ja joskus e-pillerit tuntuvat sekoittavan näitä vielä enemmän. Välivuodot eivät sinänsä ole harvinaisia. Päätitte kuitenkin terkkarin kanssa että sinä kokeilet toista merkkiä, ok näin. En oikein nyt ymmärrä mitä terkkarisi tarkoitti kun sanoi, ettei pillereiden teho ole riittävä, joten tämä asia sinun olisi hyvä varmistaa vielä hänen kanssaan. Kenties sinulla oli käytössä ns. minipillerit ja nyt otit käyttöön e-pillerit? Minipillerit ovat aavistuksen vähemmän luotettavia, jonka takia niissä on esimerkiksi todella tärkeää että niitä ottaa joka päivä samaan aikaan.
Mielestäni kuulostaa epätodennäköiseltä että olisit raskaana jos ei yhdyntä oikein onnistunut, ja sinulla oli käytössä e-pillerit tai minipillerit. Kuten jo kirjoitin, niin välivuodot ovat aika tavallisia, varsinkin silloin, kun vaihtaa merkkiä, eli se, että veristä vuotoa tuli jo ennen varsinaisia kuukautisia, ja että kuukautiset kestivät vähemmän aikaa kuin yleensä ei mielestäni anna syytä huoleen. Mutta jos sinulla on raskausoireita, esim arat rinnat tai pahoinvointia, eivätkä kuukautiset ensi kerralla tule, niin sinun olisi syytä käydä tekemässä raskaustesti. Eli vastaukseni on, että raskaus on epätodennäköinen, mutta jos se mietityttää tai jos sinulla on muita oireita niin tee testi.
Toivottavasti ette pelästyneet tai pettyneet vaikka ensimmäinen kerta ei ollut täysin onnistunut. Jos kyseessä oli ensimmäinen kerta teille molemmille, on se aivan luonnollista että jännittää, koska sehän on jännittävää! Täytyy vaan yrittää uudestaan. Yrittäkää ottaa oikein rennosti, ja päättäkää vaikka yhdessä että ok - seuraavina kolmena kertoina emme yritä yhdyntää vaan ollaan vain lähekkäin ja harrastetaan muuta seksiä kuin itse yhdyntää. Kun olettet tehneet tämän päätöksen voitte vaan rentoutua ja ensi kerralla kun yritätte yhdyntää, teitä ei jännitä yhtä paljon ja homma sujuu paremmin.
Terveisin
Tessi